ماراد مرکز آموزش از راه دور

چگونه برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

614 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
چگونه برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

مدارس تیزهوشان (سمپاد) جزو مدارسی هستند که هر ساله متقاضیان زیادی دارند با توجه به رقابت بالا و پذیرش محدود این مدارس باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید در آزمون ورودی این مدارس قبول شوید. بسیاری از افراد بر این باورند که تنها کسانی در آزمون تیزهوشان قبول می شوند که از استعداد بالا و پشتکار زیادی برخوردارند اما حقیقت این است که کسانی در این آزمون قبول می شوند که علاوه بر ویژگی های گفته شده بتوانند برنامه ریزی درستی برای قبولی در این آزمون داشته باشند. حال سوال بسیاری از افراد این است که چگونه برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟ اگر می خواهید پاسخ این سوال را بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی برای موفقیت در هر کاری لازم است البته باید به این نکته نیز دقت کنید که برنامه ریزی درست و مناسب دارای اصول خاصی است که در ادامه این مطلب قصد داریم اصول یک برنامه ریزی مناسب برای قبولی در تیزهوشان را به شما آموزش دهیم.

 

 

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیز هوشان

 

 

برنامه ریزی خود را یاداشت کنید

ابتدا یک دفتر یادداشت تهیه کنید و برنامه بلند مدت، میان مدت (ماهانه) و کوتاه مدت (هفتگی) خود را بنویسید. ساعات مطالعه مفید خود را یادداشت کنید و در آخر هفته به بررسی ساعات مطالعه مفید خود بپردازید. با این کار به راحتی می توانید نقاط قوت و ضعف خود در مطالعه را بدانید و سعی در رفع نقاط ضعف خود کنید و نقاط  قوت خود را بهبود ببخشید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که برنامه ای منعطف داشته باشد و در این برنامه ساعاتی را برای استراحت کردن، سرگرمی و... بگذارد.

برنامه ای ساده و قابل اجرا بنویسید

سعی کنید برنامه ای بنویسید که قابلیت اجرا کردن داشته باشد مثلا نوشتن برنامه ای که در آن ده ساعت مطالعه داشته باشید بسیار غیر معقول به نظر می رسد. بنابراین برنامه ای برای خود طراحی کنید که از عهده انجام آن بربیایید. نوشتن برنامه ای که قابلیت اجراکردن نداشته باشد شما را ناامید و دلزده می کند. در کل همیشه این را در نظر داشته باشید که رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود !!

برنامه‌ای مختص به خود را بنویسید

با خود صادق باشید و این را بپذیرید که هر کس استعداد خاصی دارد مثلا ممکن است فردی با یک بار خواندن مطلب آن را یاد بگیرد اما بعضی از افراد باید برای خواندن یک مطلب ساعت ها وقت بگذارد. بنابراین با توجه به شناختی که از خود دارید برنامه خود را تنظیم کنید.

 

 

تیزهوشان ششم به هفتم

 

 

منابع آزمون را بشناسید

از آن جا که آزمون ورودی تیزهوشان برای پایه ششم به هفتم و پایه نهم به دهم برگزار می شود نوع سوالات و منابع آن متفاوت است مثلا برای آزمون ششم به هفتم تمامی سوالات تیزهوشان سوالات استعداد تحلیلی است. ولی برای آزمون ورودی نهم به دهم 50 درصد سوالات به صورت استعداد تحلیلی و 50 درصد سوالات از منابع کتاب های درسی طرح می شود. که در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه منابعی را مطالعه کنید.

منابع آزمون ششم به هفتم

آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم تنها شامل سوالات استعداد تحلیلی که همان سوالات هوش است برگزار می شود. تست های هوش شامل سوالات هوش کلامی، هوش غیرکلامی، هوش ریاضی و منطقی است. که در کتب درسی آموزش داده نمی شود این سوالات برای سنجش هوش دانش آموزان طرح می شود. دقت کنید که منبع خاصی برای این آزمون وجود ندارد. اما شما می توانید از کتاب های تالیف شده در این حوزه کمک بگیرید. البته پیشنهاد ما به شما استفاده از کلاس های خصوصی است شما می توانید از کلاس های آنلاین تیزهوش شو کمک بگیرید.

منابع آزمون نهم به دهم

همان طور که قبل تر توضیح دادیم آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل دو بخش استعداد تحصیلی و استعداد تحلیلی یا هوش است. برای آزمون استعداد تحلیلی می توانید از همان منابع آزمون ششم به هفتم استفاده کنید. اما برای بخش سوالات استعداد تحصیلی نیاز است که دروسی مانند ریاضی، ادبیات، علوم، تاریخ، جغرافیا، اجتماعی، قرآن و پیام های آسمانی را مطالعه کنید. برای مطالعه برای این آزمون نیاز است به کتب درسی تسلط کافی پیدا کنید.

ضرایب دروس استعداد  تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

 

نام درس

تعداد سوالات

ضریب هر درس

ریاضی

20 سوال

ضریب 3

علوم تجربی

17 سوال

ضریب 2

زبان و ادبیات فارسی

15 سوال

ضریب 2

مطالعات اجتماعی

15 سوال

ضریب 1

هدیه های آسمان

8 سوال

ضریب 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالعه مقاله چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟ نیز به شما در این زمینه کمک می کند.

تست زنی و مدیریت زمان

در برنامه ریزی که انجام می دهید حتما روزانه زمانی را برای تست زدن و بررسی تست ها انجام دهید. با انجام این کار هم مهارت تست زنی شما افزایش پیدا می کند و هم  شما مهارت لازم را پیدا می کنید که در مدت زمان کمتری تست بزنید.

از نمونه سوالات سال های گذشته استفاده کنید

یکی از کارهای دیگری که باید حتما در برنامه ریزی خود بگنجانید این است که حتما نمونه سوالات سال های گذشته را مطالعه کنید به خصوص هر چه به زمان برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان نزدیک تر می شوید حل این نمونه سوالات بسیار به شما کمک می کند.

 

 

آزمون تیزهوشان

 

 

چند نکته مهم

  1. دقت کنید که داشتن استرس بسیار بر روی یادگیری شما اثر منفی می گذارد بنابراین سعی کنید استرس خود را کنترل کنید و تلاش خود را ادامه دهید.
  2. داشتن برنامه اصولی و منعطف کمک بسیار زیادی در موفقیت شما در این آزمون می کند.
  3. دقت کنید افرادی در آزمون ورودی تیزهوشان قبول می شوند که دارای یک برنامه ریزی درست و پشتکار زیاد باشند بنابراین رعایت این دو اصل را فراموش نکنید.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ ماراد در مورد برنامه ریزی کردن برای قبولی در آزمون تیزهوشان با شما صحبت کردیم و اصول و راهکارهای تدوین یک برنامه ریزی مناسب و خوب را به شما آموزش دادیم. درنهایت امید دارم که مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

شاد و پیروز باشید.

دیدگاه شما

مقالات مشابه