ماراد مرکز آموزش از راه دور

تفاوت مدارس تیزهوشان و مدارس عادی

652 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
تفاوت مدارس تیزهوشان و مدارس عادی

یکی از دغدغه های اکثر والدین انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندشان است.  والدین معمولا دوران دبستان فرزندان خود را به مدارس غیر انتفاعی یا مدارس عادی می فرستند.

اما برای ورود به دوره متوسطه اول بسیاری از دانش آموزان سعی می کنند در آزمون مدارس خاص به خصوص مدرسه تیزهوشان ثبت نام کنند و رویای قبولی در این مدارس را دارند.

در این مطلب قصد داریم در ارتباط با تفاوت مدارس تیزهوشان و مدارس عادی با هم صحبت کنیم بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مدارس عادی چه طور مدارسی هستند؟

مدارس عادی یا دولتی مدارسی هستند که خدمات آن ها رایگان است و اکثر افراد در آن ثبت نام می‌کنند در این مدارس دانش آموزان پرتلاش و با استعداد در کنار دانش آموزانی که از استعداد معمولی برخوردارند درس می‌خوانند.

همچنین این مدارس از کیفیت آموزشی معمولی برخوردارند. سطح رقابت در این مدارس بسیار پایین است. این مدارس از امکانات آموزشی و علمی معمولی و پایینی نیز برخوردارند.     مدارس تیزهوشان     برنامه تحصیلی در مدارس عادی طبق برنامه درسی برگزار می‌شود و معلمین و دانش آموزان بر طبق همان برنامه پیش می‌روند. اگر دانش آموزی بخواهد بیشتر آموزش ببیند باید از کلاس های خصوصی استفاده کند. به همین دلایل است که سطح کیفیت آموزش در این نوع مدارس بسیار عادی و حتی ضعیف تلقی می‌شود بنابراین اکثر والدین تمایل دارند تا فرزندشان در مدارس خاصی مانند تیزهوشان به ادامه تحصیل بپردازند.  

ویژگی‌های  مدارس عادی

  1. خدمات تحصیلی رایگان
  2. این مدارس هیچ نوع برتری نسبت به سایر مدارس به خصوص مدارس سمپاد ندارند.
  3. دارای کیفیت آموزشی معمولی
  4. دارای کیفیت علمی معمولی
  5. سطح رقابت بین دانش آموزان این نوع مدرسه بسیار پایین است.
  6. مدارس عادی زیر نظر آموزش و پرورش هستند.

    تفاوت مدارس عادی و سمپاد    

مدارس تیزهوشان چه نوع مدارسی هستند؟

مدارس تیزهوشان جزو مدارس خاص با امکانات آموزشی بسیار بالا هستند. این مدارس تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان فعالیت می‌کنند.

برای ورود به این مدارس دانش آموزان باید امتحان ورودی مدارس تیزهوشان را بدهند و در صورت قبولی جذب این مدارس می‌شوند و از امکانات بی‌نظیر آن بهره مند می‌شوند.

در این مدارس معمولا رقابت بین دانش آموزان بسیار بالا است و اکثر دانش آموزان از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند. هدف از راه‌اندازی این نوع مدارس کشف استعدادهای برتر است.

ویژگی مدارس تیزهوشان

  1. برای استفاده از خدمات مدارس تیزهوشان یا سمپاد باید شهریه پرداخت کنید.
  2. این مدارس دارای کیفیت آموزشی بالایی است.
  3. این مدارس دارای سطح علمی بالایی هستند.
  4. سطح رقابت بین دانش آموزان این مدرسه بسیار بالا است.
  5. این مدارس تحت نظر سمپاد فعالیت می‌کنند.
  6. ساعت درسی مدارس تیزهوشان مانند مدارس عادی است.
  7. در این مدارس برای یادگیری بیشتر دانش آموزان از کتاب‌های کمک درسی و مکمل استفاده می‌کنند.
  8. در این مدارس معلمانی مشغول به تدریس می‌شوند که تخصص و تجربه بیشتری داشته باشند و معمولا معلمان این مدارس قبل از استخدام گزینش می‌شوند.

    ویژگی مدارس تیزهوشان    

مزایای مدارس تیزهوشان

از مزایای مدارس تیزهوشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با استفاده از برنامه‌های درسی فوق العاده به تقویت استعدادهای دانش آموزان می‌پردازند.
  2. توازن بین درس و برنامه‌های آموزشی با برنامه‌های تفریحی و ورزشی
  3. پرورش و کشف استعدادهای درونی دانش آموزان
  4. افزایش انگیزه و حس رقابت بین دانش آموزان
  5. دانش آموز محور بودن مدارس تیزهوشان

معایب مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان علاوه بر مزایای بی نظیری که دارند دارای معایبی نیز هستند که باید به آن ها توجه کرد. در زیر به برخی از این معایب اشاره می‌کنیم:

  1. به دلیل این که فقط دانش آموزانی با استعداد خاص در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند ممکن است احساس غرور و برتری کاذب در آن‌ها ایجاد شود.
  2. درس خواندن در این مدارس ممکن است سطح توقع خانواده و فرد را از خود بالا ببرد و این موضوع ممکن است موجب بروز مشکلاتی در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموز شود.

 

نحوه ورود به مدارس تیزهوشان

برای درس خواندن در این مدارس دانش آموزان  باید در آزمون ورودی مدرسه تیزهوشان ثبت نام کنند و در صورت کسب نمره و امتیاز مورد نظر می‌توانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

البته ذکر این نکته لازم است که سوالات آزمون ورودی تیزهوشان برای پایه ششم تماما سوالات استعداد تحلیلی است و هیچ نوع سوالی از مطالب تدریس شده مطرح نمی‌گردد بنابراین دانش آموز برای قبولی در دوره متوسطه اول تیزهوشان باید بتواند سوالات استعداد تحلیلی را پاسخ دهد. سوالات استعداد تحلیلی شامل سوالات مربوط به هوش است که در چهار نوع سوال هوش کلامی، هوش غیرکلامی، هوش ریاضی و منطقی طراحی می‌شود.     آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم    

نکته مهم

اگر شما در آزمون ورودی متوسطه اول برای مدارس تیزهوشان قبول نشدید می‌توانید در آزمون ورودی متوسطه دوم که برای مدارس تیزهوشان برگزار می‌شود شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید.

البته باید دقت کنید که آزمون ورودی تیزهوشان نهم به دهم شامل پنجاه درصد سوالات استعداد تحلیلی و پنجاه درصد سوالات مطرح شده از پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است.  

روش های قبولی در آزمون تیزهوشان

برای قبولی در این آزمون می‌بایست تمامی تلاش خود را به کار بگیرد و با یک برنامه ریزی درست و مناسب خود را برای آزمون آماده کنید. مطالعه مقاله چگونه در آزمون تیزهوشان قبول شویم؟ می‌تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله ماراد به بررسی تفاوت بین مدارس عادی و مدارس تیزهوشان پرداختیم و دانستیم که مدارس تیزهوشان دارای امکانات فوق‌العاده‌ای است که به فرزندان شما برای داشتن آینده تحصیلی بهتر بسیار کمک می‌کند.

در ادامه نیز به بیان ویژگی‌ها و مزایا و معایب مدارس تیزهوشان پرداختیم .

اگر شما نیز قصد دارید در آزمون ورودی مدارس سمپاد قبول شوید بهتر است از صفحه مشاوره قبولی در آزمون تیزهوشان دیدن کنید و از این مشاوره فوق العاده استفاده کنید و قبولی خود را در آزمون مدارس سمپاد تضمین کنید.  

سوالات متداول

1.سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شامل چه مواردی می‌باشد؟

سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم  تماما سوالات مربوط به هوش و استعداد تحلیلی می‌باشد.

2. سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل چه مواردی می‌باشد؟

پنجاد درصد از سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل استعداد تحلیلی و پنجاه درصد آن از مطالب کتاب‌های درسی هفتم، هشتم و نهم می‌باشد.

دیدگاه شما

مقالات مشابه