ماراد مرکز آموزش از راه دور

معرفی رشته انسانی

608 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه
معرفی رشته انسانی

 همه افراد در کودکی رویاهای متفاوت و جذابی برای آینده شغلی خود دارند بعضی ها دوست دارند پزشک شوند، برخی معلم، برخی وکیل، برخی مهندس و... به مرور زمان و با رفتن به مدرسه کم کم استعداد کودکان در زمینه‌های مختلف مشخص می‌شود و نظرات آن‌ها نیز درباره انتخاب شغل آینده به مرور تغییر می‌کند. دانش آموزان سال نهم پایه تحصیلی یکی از بزرگ و مهم‌ترین تصمیمات زندگی خود را برای آینده تحصیلی و همچنین آینده شغلی خود می‌گیرند و بسته به استعداد و علاقه خود یکی از رشته‌های نظری (ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی) را انتخاب می‌کنند در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته علوم انسانی بپردازیم.

ویژگی های رشته انسانی

در رشته علوم انسانی به مطالعه علوم رفتارهای انسانی، علوم اجتماعی، جامع شناسی، تاریخ، جغرافیا و... می پردازند. این رشته مناسب افرادی است که از حافظه بسیار قوی برای یادگیری مطالب حفظی و تفهیمی برخوردارند. همچنین افرادی می توانند در این رشته به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند که توانایی بالایی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف جامعه را داشته باشند.

بنابراین کسانی که می‌خواهند در این رشته مشغول به تحصیل شوند لازم است که دارای روابط عمومی و قدرت سخنوری بالا و حفظیات قوی باشند. همچنین بتوانند مهارت های ارتباطی خود را بسیار بالا ببرند.

 

 

رشته  علوم انسانی

 

 

شرایط لازم برای ورود به رشته انسانی

برای ورود به رشته علوم انسانی در دبیرستان باید یکسری شرایط کلی را داشته باشید که در زیر به برخی از این شرایط اشاره می کنیم:

  1. کسب نمره 14 در درس ادبیات فارسی، کسب نمره 13 در درس مطالعات اجتماعی و کسب نمره 12 در درس عربی. به عبارت دیگر مجموع سه نمره پذیرفته شده در این درس در پایه های هفتم، هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور ماه نباید کمتر از عدد 42 باشد.
  2. نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم با ضریب چهار محاسبه می‌شود.
  3. نمره درس مطالعات اجتماعی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم با ضریب سه محاسبه می‌شود.
  4. نمره درس عربی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم با ضریب دو محاسبه می‌شود.
  5. در حالت کلی معدل دانش آموز باید 14 باشد تا بتواند در این رشته تحصیلی شرکت کند.

معرفی دروس عمومی رشته علوم انسانی

دروس عمومی رشته علوم انسانی شامل موارد زیر است:

  1. فارسی و نگارش
  2. زبان انگلیسی
  3. عربی
  4. دین و زندگی

 

 

دروس رشته علوم انسانی

 

 

معرفی دروس تخصصی رشته علوم انسانی

دروس تخصصی رشته علوم انسانی شامل مورد زیر است:

  1. ریاضی و آمار
  2. اقتصاد
  3. زبان و ادبیات فارسی
  4. زبان عربی اختصاصی
  5. تاریخ
  6. جغرافیا
  7. جامعه شناسی
  8. فلسفه و منطق
  9. روانشناسی
  10. مطالعات اجتماعی

معرفی شغل های رشته انسانی

در حالت کلی بیشتر شغل های مربوط به رشته انسانی مربوط به کارهای آموزشی مانند تدریس است. علاوه بر این کارهایی مانند وکالت، حقوق و قضاوت، رشته های اقتصاد، حسابداری، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی، باستان شناسی و ... است. در ادامه به معرفی رشته‌های تاپ و پرطرفدار رشته علوم انسانی می پردازیم.

رشته حقوق

یکی از رشته هایی که بسیار بین داوطلبان رشته انسانی طرفدار دارد رشته حقوق است. این رشته دارای گرایش های بسیاری است و به دو بخش حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می‌شود. برای تحصیل در این رشته باید ابتدا در آزمون کنکور سراسری علوم انسانی شرکت و پس از قبولی در این آزمون و انتخاب رشته حقوق، با گذراندن 8 ترم تحصیلی مدرک لیسانس خود را بگیرید. شما می توانید پس از دریافت مدرک لیسانس در این رشته در آزمون های وکالت، قضاوت، آزمون سر دفتری اسناد رسمی شرکت کنید.

افراد برای موفقیت در رشته حقوق علاوه بر علاقه باید دارای فن بیان قوی و قدرت استدلال بالایی باشید. علاوه بر این باید به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه تا حدودی مسلط باشید زیرا اکثر منابع رشته حقوق به این زبان‌ها است.

 

 

معرفی مشاغل رشته علوم انسانی

 

 

رشته فرهنگیان

یکی از محبوب ترین رشته های انسانی که در سال های اخیر بسیار مورد استقبال داوطلبان قرار گرفته است رشته فرهنگیان است. تحصیل در رشته فرهنگیان دارای مزایای بسیاری از جمله امنیت شغلی بالا، دارا بودن حقوق و مزایا در دوران تحصیل و معافیت از سربازی برای دانشجویان آقا است. علاوه بر این پس از گذراندن دروس این رشته دانجویان آن به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار می شوند.

کسانی می توانند در این رشته موفق باشند که دارای صبر و بردباری، علاقه‌مند به تدریس و ویژگی خلاق بودن را دارا باشند.

 

 

آینده شغلی رشته علوم انسانی

 

 

رشته روانشناسی

رشته روانشناسی نیز از دیگر رشته هایی است که محبوبیت بسیاری بین داوطلبان رشته علوم انسانی دارد. کسانی که در این رشته تحصیل می کنند می توانند به عنوان مشاور تحصیلی، مشاوره ازدواج، در مراکز توانبخشی، در سازمان بهزیستی و ... مشغول به کار شوند. علاوه بر این اگر در مدارج بالاتر درس بخوانند می توانند به عنوان روانشناس عمومی، روان درمانگر، روانشناس بالینی، روانشناس قانونی و ... فعالیت کنند.

افراد برای موفقیت در این رشته باید از روحیه بالا، قدرت سخنوری، هنر خوب گوش کردن و مهارت حل مسئله را داشته باشند.

رشته علوم انسانی مناسب چه افرادی است؟

به طور کلی این رشته مناسب افرادی است که به حفظیات علاقه مند هستند و از روابط عمومی و مهارت های ارتباطی بالایی برخوردارند چرا که این رشته به مسائل مربوط به انسان ها می پردازد و به بررسی علومی مانند رفتارهای فردی و اجتماعی انسانی، ادبیات و زبان ملل مختلف، مذاهب، تاریخ و جغرافیا، باستان شناسی، علوم تربیتی، مردم شناسی، فلسفه و منطق و... می‌پردازد.

همچنین شما می توانید برای تصمیم گیری بهتر درباره انتخاب رشته نهم به دهم به مطالعه مقالات معرفی رشته علوم تجربی و معرفی رشته ریاضی و فیزیک بپردازید.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ ماراد به معرفی رشته علوم انسانی پرداختیم و به طور کامل در مورد ویژگی های این رشته، شرایط ورود به این رشته و معرفی درس های عمومی و تخصصی این رشته با شما صحبت کردیم علاوه بر این به معرفی شغل ها و رشته های تاپ و پر طرفدار این رشته پرداختیم. امیدوارم مطالعه این مقاله به شما در انتخاب رشته درست برای ورود به دوره متوسطه دوم  کمک کرده باشد.

شاد و پیروز باشید😊

سوالات متداول

  1. آینده تحصیلی رشته علوم انسانی بهتر است یا علوم تجربی؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر دو رشته آینده شغلی خوبی دارند و این شما هستید که باید با توجه به علاقه و استعداد خود یکی از این رشته ها را انتخاب کنید.

  1. آیا رشته انسانی مختص دانش آموزانی است که از نظر درسی در رتبه ضعیفی قرار دارند؟

خیر این یک باور غلط است چرا که هر کس متناسب با استعداد خود می تواند به موفقیت های زیادی دست پیدا کند.

  1. پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی شامل چه مواردی هستند؟

رشته حقوق، روانشناسی و فرهنگیان از محبوب ترین رشته های دانشگاهی علوم تجربی است.

 

 

دیدگاه شما

مقالات مشابه