ماراد مرکز آموزش از راه دور

روش مطالعه درس علوم

640 روز پیش

پشتیبان حقیقی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
روش مطالعه درس علوم

درس علوم جزو دروس پایه ای است که پایه درس های دیگر در مقطع های بالاتر را شامل می شود به همین دلیل شما با روش مطالعه درست می توانید به راحتی این درس را به صورت مفهومی درک کنید.

این درس در تمامی مقاطع تحصیلی از جمله پایه هفتم، پایه هشتم، پایه نهم، پایه دهم و پایه یازدهم در کتاب درسی آمده است.

اگر شما لذت یادگیری را درک کنید قطعا برای سال های آینده این درس برای شما یکی از دروس انرژی بخش خواهد بود.

درس علوم شامل درس های فیزیک، شیمی، زیست، اختر شناسی و زمین شناسی است که شما با مطالعه صحیح می توانید در هر کدام از این درس ها بهترین نمرات را کسب کنید.

در این مطلب روش های مطالعه این درس را بیان می کنیم تا اگر در خواندن این درس مشکل دارید با روش مطالعه آن آشنا شده و بهترین نمرات را کسب کنید.

 

 

نحوه مطالعه درس علوم

 

همانطور که گفته شد درس علوم شامل چند درسنامه می باشد که پیش از بیان کردن نحوه مطالعه درس علوم به توضیحات کوتاهی درباره این درسنامه ها برای شما می پردازیم.

 

درس فیزیک:

این درس شامل قوانین و مفاهیم اصلی برای درک و حل مسائل می باشد. درس فیزیک ترکیبی از حل مسئله، موارد حفظی و تفهیمی است.

همچنین برای مطالعه درس فیزیک نیاز است به سرفصل ها توجه کنید، فهرست و مقدمه را مطالعه کنید، نکات مهم را یادداشت برداری کنید، مسئله ها را تحلیل کنید و قوانین حل آن ها را به طور کامل یاد بگیرید و نکات مهم را یادداشت کنید.

 

درس شیمی:

این درس نیزفرمول و قوانینی را برای درک شامل می شود.

شما برای یادگیری و درک این درس نیز نیاز است مفاهیم، تعاریف، فرمول ها، اعداد، جدول ها، نمودار ها، تصاویر و حاشیه ها را مطالعه کنید.

 

درس زیست:

شاید بتوان گفت درس زیست یکی از مهم ترین دروس، در کتاب علوم می باشد.

در مطالعه این درس پیشخوانی، یادداشت برداری و... به شما کمک می کند تا بتوانید مطالب و مفاهیم را به صورت مفهومی یاد بگیرید که در ادامه مطلب به صورت کامل به مطالعه درس علوم می پردازیم.

 

درس اختر شناسی:

این درس در فصل دهم کتاب علوم پایه نهم تدریس می شود.

علم نجوم، کهکشان ها، ستارگان، صورت های فلکی، منظومه شمسی، سیارات، قمر، سیارک ها، شهاب سنگ و... از مطالب مهم این درس هستند.

 

درس زمین شناسی:

این درس در پایه یازدهم کتاب علوم تدریس می شود.

آفرینش کیهان، تکوین زمین، منابع معدنی، ذخایر انرژی، منابع آب و خاک، زمین شناسی و سازه های مهندسی، پویایی زمین و... مطالب مهم درس زمین شناسی هستند.

 

 

درس علوم تجربی

 

روش مطالعه درس علوم:

شما باید بدانید که درس علوم درسی نیست که صرفاً به صورت حفظی بتوان آن را یاد گرفت بلکه برای یادگیری این درس نیاز است شما به صورت مفهومی آن را درک کنید و یاد بگیرید.

 

پیشخوانی:

شما ابتدا باید محتوای کلی درس را به صورت روزنامه وار بخوانید یعنی مطالب مهم، سرفصل ها، نکات و... تا یک ذهنیت کلی نسبت به درس پیدا کنید.

 

 

درک مفاهیم:

اگر شما مفاهیم را به صورت صحیح یاد بگیرید برای درک آن نیاز به کار زیادی نیست.

اما اگر شما بخواهید به صورت طوطی وار و حفظی صرفاً درس علوم را بخوانید کمک زیادی به یادگیری شما نمی کند و مطالب در ذهن شما به جا نمی ماند.

بهتر است مطالب را چندین بار بخوانید و برای خود توضیح دهید اینگونه می توانید به حافظه بلند مدت کمک کنید تا مطالب بیشتری در ذهن شما بماند.

 

یادداشت برداری:

در این روش مطالب درس را به صورت کامل می خوانیم بدین صورت که اول به صورت لایه لایه  پاراگراف ها را برای خودتان توضیح می دهید و مفاهیم مهم و نکات آن را برای خودتان یادداشت می کنید. این کار باعث می شود برای مرور دوباره به سراغ نکاتی که یادداشت کرده اید بروید و مطالب و مفاهیم به صورت عمیق تری در ذهن شما جای می گیرند.

 

سوال طرح کردن:

روش سوال مطرح کردن به شما کمک می کند تا از متن درس و دل مطلب سوالی را مطرح کنید.

در این روش ابتدا ی مطلب را می خوانید و برای آن قسمت از ذهن خودتان سوالی مطرح می کنید بعد از مطالعه کامل پاراگراف به سراغ سوال هایی که مطرح کرده اید می روید و به سوال ها پاسخ می دهید.

این کار به شما این امکان را می دهد تا مطالب را بسیار خوب بخوانید.

 

انجام پژوهش:

مفاهیم درس علوم را به صورت فعالانه یاد بگیرید.

این کارهم باعث می شود تا لذت یادگیری برای شما ایجاد شود و هم باعث به یاد ماندن مطالب به صورت عمیق تری در ذهن شما می شود تا مطالب در سطح یادگیری درستی جای بگیرد.

بدین صورت که فعالیت ها و پژوهش های موجود در کتاب را در مدرسه و خانه به صورت عملی انجام دهید تا به طور کامل متوجه مبحث مورد مطالعه شوید.

 

یادآوری و تکرار مباحث:

در این روش شما به صورت کامل مباحث را با سوالاتی که مطرح کردید جواب می دهید.

این کار باعث تثبیت یادگیری مطالب در ذهن شما می شود.

همچنین شما در پایان مطالعه ی توانید جهت یادآوری مجدد مطالب به نکاتی که یادداشت کرده اید مراجعه کنید.

 

آموزش آنلاین درس علوم

 

 

جمع بندی:

شما در این مطلب در وبلاگ ماراد با روش مطالعه درس علوم آشنا شدید و دانستید که این درس از چند بخش جداگانه تشکیل شده است.

همچنین در ادامه توضیح داده شد که چگونه مطالب و نکات را به جای حفظ کردن به صورت مفهومی یاد بگیرید تا بتوانید مطالب هر درس را به صورت مفهومی درک کنید و در امتحانات نیز نمرات خوبی کسب کنید.

شما می توانید با مطالعه مقاله بهترین روش مطالعه ریاضی نمرات بهتری در این درس نیز کسب کرده و با لذت بیشتری مفاهیم این درس را یاد بگیرید.

همچنین شما می توانید با کلیک بر روی #ماراد از وبینار و دوره های آنلاین و آفلاین موجود در سایت ماراد و از آموزش برترین اساتید استفاده کنید.

امیدواریم ازمطالعه این مقاله لذت برده باشید و این مقاله به شما در کسب نمرات بهتر و یادگیری بیشتر کمک کرده باشد.

 

 

 

 

دیدگاه شما

مقالات مشابه