ماراد مرکز آموزش از راه دور

چگونگی ساخت دوره آموزشی آفلاین(از قبل ضبط شده) با کیفیت

881 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
چگونگی ساخت دوره آموزشی آفلاین(از قبل ضبط شده) با کیفیت

امروزه بسیاری از افراد برای یادگیری به جای مطالعه و تحقیق کردن ترجیح می دهند ویدیوی و فیلم  آموزشی آن را تماشا کنند. بنابراین آموزش دادن از طریق فیلم و ویدیو ضبط شده بسیار مورد استقبال قرار گرفته.

اگر شما هم در پی ساخت یک دوره‌ی آموزشی آفلاین هستید ما در این مقاله  به شما چگونگی ساخت یک دوره‌ی آموزشی آفلاین (از قبل ضبط شده) با کیفیت را آموزش می دهیم.

 

ساخت دوره آموزشی آفلاین با کیفیت

 

ویدیو یا فیلم آموزشی آفلاین چیست؟

هر ویدیو یا فیلم آموزشی ضبط شده که در آن علم، دانش، هنر و مهارت را به دیگران منتقل کند و مفهومی را به فراگیران آموزش دهد ویدیو ی آموزشی آفلاین می گویند.

 

ویدیو آفلاین چیست؟

 

مزیت این نوع ویدیو های آموزشی این است که مخاطب می تواند آن را چندین بار، در هر زمان و مکانی که می‌خواهد ببیند.

همچنین اساتید با یک بار ضبط یک محتوای آموزشی و انتشار آن می تواند به کسب درآمد دائمی برسد.

حال که از مزایای این گونه آموزش دانستیم در ادامه مقاله قصد داریم چگونگی ساخت دوره ی آموزشی آفلاین با کیفیت را به شما آموزش دهیم.

 

شناخت مخاطب

اولین قدم شناخت درست مخاطب است، قبل از هرکاری ابتدا مشخص کنید که مخاطب شما چه می خواهد؟ هدف آن از دیدن ویدیوی شما چیست؟ درنتیجه چه چیزی قرار است بعد از دیدن دوره ی شما یاد بگیرد؟

پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می کند تا درک بهتری نسبت از نیاز مخاطب خود داشته باشید و بتوانید محتوای مناسبی تولید کنید.


انتخاب نوع دوره

برای ضبط ویدیوی آموزشی، ابتدا مشخص کنید که دوره ای که می خواهید برگزار کنید به چه شکل باشد. آیا برای آموزش نیاز به یک دوره ی چند جلسه ای دارید؟ یا با یک جلسه، ویدیوی آموزشی نیاز مخاطبتان رفع می‌شود.

اگر دوره‌ی آموزشی شما تک جلسه‌ای است ، پیشنهاد می‌شود زمان ضبط ویدیو  بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه باشد. و در میان این زمان سعی کنید کمی خلاقانه عمل کنید تا مخاطب خسته نشود.

اما اگر قرار است آموزش دوره‌ی شما در چند جلسه برگزار شود ، پیشنهاد می‌شود زمان کمتری برای هر ویدیو درنظر بگیرید و تعداد جلسات آن بیشتر باشد تا مخاطب خسته نشود.

نحوه‌ی آموزش در ویدیوی آموزشی

 

دوره آموزشی از قبل ضبط شده

 

از آنجا که آموزش در فیلم از قبل ضبط شده با آموزش حضوری متفاوت است سعی کنید در ویدیوهای آموزشی خود خلاق عمل کنید تا مخاطب خسته نشود.

مثلا استفاده از اسلاید های جذاب برای ویدیو، شوخی کردن در بین آموزش و استفاده از هر روشی که بتواند به دانشجویان برای درک بهتر مفاهیم کمک کند.

نحوه‌ی آموزش در ویدیوی آموزشی چند جلسه‌ای

اگر ویدیو های شما درقالب یک دوره ی آموزشی چند جلسه ای است، بهتر است در ویدیوی معرفی دوره، به معرفی خود و دوره، اهداف دوره، نتایجی که قرار است فرا گیرنده بعد از دیدن آموزش ببیند و سرفصل های دوره را معرفی کنید.

توصیه می شود در قسمت های بعدی،  آموزش شما در زمان کمتر و تعداد جلسات بیشتر باشد.

سعی شود در هر جلسه برای دانشجویان خود تکلیف بگذارید و در آخر دوره  یک آزمون برای آن ها در نظر بگیرید. این کار سطح کیفیت آموزش شما را بالا می برد.

 

استفاده از تجهیزات مناسب

سعی کنید از دوربین و میکروفون با کیفیت برای ضبط دوره ی خود استفاده کنید، هرچه ویدیو شما با کیفیت تر باشد مخاطب رضایت بیشتری پیدا می کند و همچنین می توانید کاربر بیشتری برای دوره ی خود جذب کنید.

پس زمینه مناسب

پس زمینه یا بک گراند نقش بسیار مهمی درکیفیت ضبط ویدیو دارد. سعی کنید فضای پس زمینه‌ی‌تان فضایی ساده وعاری از هرگونه شلوغی باشد.

همچنین شما می توانید با نرم افزارهای ویرایشگر پس زمینه خود را ادیت کنید.

صفحه نمایش

اگر برای ضبط ویدیو نیاز است از صفحه نمایش رایانه خود استفاده کنید سعی کنید نهایت خلاقیت را به خرج دهید و از تصاویر مناسب و جذاب استفاده کنید، سعی کنید اگر از اسلاید برای آموزش استفاده می‌کنید متن کوتاه بنویسید و بیشتر به صورت صوتی توضیح دهید.

ویرایش و ادیت فیلم

بعد از ضبط فیلم یک بار آن را به طور کامل بازبینی کنید و ایرادهای آن را بیابید و سپس بعد از نرم افزارهای ادیت فیلم استفاده کنید و اشکالات آن را اصلاح کنید.

تبلیغ

پس از ضبط دوره و ادیت آن، دوره‌ی خود را تبلیغ کنید، تبلیغات خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید و یا برای تبلیغ دوره‌ی خود هزینه کنید.

نقش تبلیغ را در فروش بیشتر دست کم نگیرید.

جمع‌بندی

امید است با مطالعه این مقاله توانسته باشیم به شما کمک کنیم که  بتوانید یک دوره ی آموزشی آفلاین با کیفیت بسازید.

 

دیدگاه شما

مقالات مشابه