ماراد مرکز آموزش از راه دور

چگونه کیفیت تدریس آنلاین را بالا ببریم ؟

589 روز پیش

ریحانه شاهی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه
چگونه کیفیت تدریس آنلاین را بالا ببریم ؟

✅️ با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات ، معلمان و مسئولین حوزه‌های مجازی همواره نگران اثربخشی مطلوب دوره های آموزشی آنلاین هستند .کلاس‌های غیرحضوری باید مفید و با کیفیت بالا برگزار شوند تا سطح علمی دانش آموزان در مقایسه با آموزش حضوری یکسان باشد.

 

📝 در این مقاله به بالا بردن کیفیت تدریس آنلاین و آموزش مجازی میپردازیم .

 

✅️ تدریس آنلاین درافزایش سرعت یادگیری و انتقال محتوا تاثیرگذار است. با افزایش کیفیت آموزش مجازی، شما می‌توانید، کارایی کلاس‌های آنلاین را تغییر دهید. 

 

 

راه های افزایش کیفیت آموزش مجازی

 


🟢 راه های افزایش کیفیت تدریس آنلاین و مجازی :

 


1. محیط مجازی جذاب

استفاده از متن، تصویر، ویدئو، فایل صوتی و… در کنارهم پیام چند رسانه‌ای ایجاد می‌کند که  آموزش را تاثیرگذارتر و مفیدتر خواهد کرد. استفاده از صوت و تصاویر در تدریس به دانش آموزان به تثبیت مفاهیم آموزشی در ذهن آن‌ها کمک می‌کند و در نتیجه میزان یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد.

 


2 . دریافت مکرر بازخورد از کلاس آنلاین

 یکی از را‌ه‌های مناسب برای افزایش اثربخشی کلاس‌ آنلاین، دریافت مداوم بازخورد از دانش آموزان است تا بتوانید روش تدریس خود را ارزیابی کرده و در نهایت پیشرفت کنید.

 

3. دریافت بازخورد گروهی

شما به عنوان معلم، می‌توانید با ایجاد تمرین‌های مشارکتی و دریافت بازخورد‌های گروهی مستقیم و غیر مستقیم از دانش آموزان، یادگیری آن‌ها را افزایش دهید.


4. داشتن برنامه آموزشی مشخص

شما باید برای تدریس مفاهیم، برگزاری آزمون‌ آنلاین و دریافت تکالیف برنامه آموزشی معینی داشته باشید و دانش آموزان را نیز از این برنامه آموزشی مطلع کنید، تا از بی نظمی در فرایند تدریس جلوگیری شود.

 

5. ایجاد محتوای درسی جذاب

ایجاد محتوای جذاب، مشارکت و فعالیت دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت. در ایجاد محتوا خلاق باشید تا آن‌ها را به یادگیری بهتر جذب کنید.


6. ایجاد بحث های موضوعی

دانش آموزان را تشویق کنید تا در بحث‌های گروهی شرکت کنند زیرا تبادل نظر، یادگیری و تعامل میان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

7. ارتباط میان دانش آموز و معلم

یکی از موثرترین‌ روش‌ها برای تدریس مفاهیم ایجاد ارتباط تصویری یا صوتی است که یادگیری را برای دانش آموزان آسان‌تر می‌کند. معلم و شاگردانش معمولا از ارتباط تصویری با اسکایپ، واتس‌اپ و یا پلتفرم‌های Adobe connect و Skyroom برای برگزاری کلاس‌‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

✌🏻سامانه ماراد یک سامانه آموزش آنلاین برای ارتباط میان دانش آموزان و معلم است و شامل ویژگی‌هایی از جمله مدیریت کاربران،پشتیبانی ۲۴ ساعته، اتصال پایدار، تحلیل و ارزیابی دانش آموزان، آزمون آنلاین، و… است که نیازهای هر دو طرف را برآورده می‌کند.

 

 

چگونه کیفیت تدریس آنلاین را بالا ببریم

 


8. اهداف را برای دانش آموزان مشخص کنید

دانش آموز باید بداند که چه چیزی را یاد می‌گیرد و هدف از این آموزش‌ها چیست. پس توصیه می‌کنیم ابتدا اطلاعات خود را کامل کنید تا بتوانید به تمام سوالات دانش آموز پاسخ دهید. 

 

9. جلسات آزمون و پرسش و پاسخ

برگزاری جلسات آزمون و پرسش یکی از راه‌های بهبود کلاس‌های مجازی است. آموزش بدون آزمون بی‌فایده است، پس از برگزاری آزمون حتما باید ارزیابی انجام دهید تا میان دانش آموزان رقابت ایجاد شود. برای برگزاری آزمون‌های کلاس خود می‌توانید از  سامانه آموزش آنلاین  ماراد استفاده کنید.

▫️استاد به راحتی این امکان را دارد تا در سامانه ماراد آزمون‌های تستی و تشریحی و یا حتی شفاهی برگزار کند.

 

10. ضبط و ذخیره جلسات

ضبط و ذخیره جلسات به دانش آموز این فرصت را می‌دهد تا هر زمان، هر قسمت از مفاهیم تدریس شده را متوجه نشده باشد با تعداد دفعات نامحدود تماشا کند تا یادگیری آن مبحث کامل و درست صورت گیرد.


✌🏻در سامانه ماراد امکان ضبط و ذخیره جلسات کلاس وجود دارد 

 

11. تن صدا و لحن تدریس

شما هنگام تدریس باید تن صدای خود را بالا و پایین کنید تا کلاس درس از یکنواختی خارج شود، همچنین لحن مناسب و پرانرژی داشته باشید تا دانش آموز خسته و کسل نشود و تا انتهای تدریس با دقت به درس گوش دهد.

 

12. استفاده از وبکم

از دانش آموزان بخواهید که وبکم دستگاه خود را وصل کنند تا همه دانش آموزان حس حضور در یک فضای درسی را داشته باشند و این کار میان دانش آموزان و شما حس صمیمیت ایجاد می‌کند.

✌🏻سامانه ماراد این امکان را برای دانش آموزان فراهم میکند تا بتوانند وبکم خود را وصل و در کلاس مجازی حضور فعال داشته باشند.

دیدگاه شما

مقالات مشابه