ماراد مرکز آموزش از راه دور

روش های تدریس خلاق و تاثیر آن بر یادگیری بهتر دانش آموزان

575 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
روش های تدریس خلاق و تاثیر آن بر یادگیری بهتر دانش آموزان

امروزه دیگر روش های آموزش قدیمی منسوخ شده است و اکثر مدرسین به دنبال راهکارهای جدید و خلاقانه برای آموزش دادن به دانش آموزان و دانشجویان خود هستند. درواقع اکثر مدرسین به این درک رسیده اند که دیگر روش های خشک و کسل کننده قدیمی جوابگو نیست و معمولا برای دانش آموزان خیلی غیر قابل درک نیستند. با توجه به پیشرفت فناوری و وجود اینترنت با کمی خلاقیت می توان تدریسی متفاوت و بی نظیر را داشت. در این مطلب قصد داریم روش های تدریس خلاق و تاثیر آن بر یادگیری بهتر دانش آموزان را به شما بیاموزیم. بنابراین پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تدریس خلاق به چه معناست؟

استفاده از روش ها و متدهای جدید که باعث تاثیرگذاری بیشتر در یادگیری دانش پذیران می شود و به جذابیت آموزش مدرس می پردازد تدریس خلاق می گویند. به طور کلی دو روش برای تدریس وجود دارد، روش تدریس فعال و روش تدریس غیرفعال

 

 

روش های تدریس خلاق

 

 

روش تدریس غیر فعال (سنتی)

منظور از روش تدریس غیر فعال این است که در کلاس درس تنها استاد یا معلم در طول آموزش نقش فعالی دارد. و مطالب درسی را به صورت شفاهی به دانش آموزان یاد می دهد. متاسفانه در این روش دانش آموزان فعالیتی در روند یادگیری ندارند و پس از گذشت مدت زمانی از کلاس درس دچار حواس پرتی می شوند. در این روش بازدهی یادگیری بسیار پایین است. از مشکلات و معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کسل کننده بودن این روش برای دانش پذیران
  2. افزایش حواس پرتی و فراموش کردن مطالب
  3. یادگیری سطحی دانش پذیران
  4. از بین بردن خلاقیت، اعتماد به نفس و یادگیری عمیق دانش پذیران

روش تدریس فعال

در روش تدریس فعال برخلاف تدریس غیرفعال، دانش آموزان در روند یادگیری درس بسیار فعالیت دارند. درواقع یک تعامل دوطرفه بین دانش آموزان و مدرس وجود دارد. از مزایای این روش می توان به یادگیری عمیق تر درس توسط دانش آموزان اشاره کرد. علاوه بر این حس اعتماد به نفس را در دانش آموزان افزایش می دهد. از مزایای و ویژگی های مثبت این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشارکت دانش پذیران در مباحث درسی که منجر به یادگیری بیشتر و عمیق تر درس می شود.
  2. ایجاد فکر و خلاقیت در دانش پذیران
  3. بالا رفتن حس اعتماد به نفس دانش پذیران
  4. علاقه‌مند شدن بیشتر دانش پذیران به کلاس درس

 

 

تدریس

 

 

 روش های تدریس خلاق

راهکارها و روش های متعددی برای آموزش به شیوه خلاقانه وجود دارد که انجام این روش ها به شما در خلق ایده های نو برای تدریسی جذاب کمک می کند. در زیر مراحلی را که می تواند به شما در انجام تدریس به شکل خلاقانه کمک کند را توضیح می دهیم.

مرحله اول: نیازهای دانش پذیران خود را بشناسید

این به این معنا است که ابتدا دقت کنید در چه مقطعی قرار است تدریس کنید. سن دانش آموزان شما چقدر است؟ به عنوان مثال اگر در مقطع پیش دبستانی و سال های اول ابتدایی به تدریس می پردازید سعی کنید با روش هایی مانند بازی یا شعر سرایی به کودکان دروس را بیاموزید. این روش باعث کسب تجربه و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان می شود.

مرحله دوم: رفتار دانش آموزان خودتان را بررسی کنید

باید به این نکته دقت کنید که هر یک از دانش آموزان دارای یک روحیه، استعداد و ظرفیت هستند. سعی کنید رفتار هر یک را بررسی کنید اگر یک دانش آموز کمی منزوی و ساکت است سعی کنید به او احساس امنیت بدهید و یا با دانش آموزی که بسیار فعال و پر حرف است سعی کنید با روش هایی مانند بازی، شوخی یا خنده توجه آن ها را به موضوع درس جلب کنید. در صورت کلی عوامل حواس پرتی دانش آموزان را پیدا کنید و به آن ها در برطرف کردن این عوامل کمک کنید.

مرحله سوم: در نحوه آموزش تان از ابزارهای مختلف استفاده کنید

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی می توانید به راحتی از ابزارهای مختلف برای آموزش  به دانش آموزان استفاده کنید یکی از روش هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است آموزش دروس با انیمیشن است برای دیدن چنین نمونه تدریسی می توانید بر روی این هشتگ کلیک کنید.

مرحله چهارم: محیط آموزش را تغییر دهید

تکرار همیشه باعث خستگی روح می شود بنابراین با کارهای کوچکی مانند تغییر میز و صندلی های کلاس، گروه بندی کردن دانش آموزان برای یادگیری درس ها، و ایجاد یک فضای رقابت دوستانه می تواند بسیار در یادگیری دروس به آن ها کمک کنید.

مرحله پنجم: تشویق و ترغیب کردن دانش آموزان

یکی از روش هایی که بسیار به یادگیری درس ها و مباحث به دانش آموزان کمک می کند و انگیزه آن ها را برای یادگیری بالا می برد. تشویق کردن دانش آموزان است سعی کنید به ازای هر مبحثی که آن ها به خوبی یاد می گیرند و یا هر رفتار درستی که انجام می دهند برای آن ها امتیازی مثبت در نظر بگیرید و حتی بعد از مدتی به آن ها نیز هدیه ای به عنوان تشویق بدهید.

این فرصت را برای تمامی دانش آموزان محیا کنید تا در این میان اعتماد به نفس آن ها پایین نیاید.

 

 

آموزش خلاقانه

 

 

مرحله ششم: استفاده از شبکه های مجازی برای تعامل با دانش آموزان

با توجه به گسترش شبکه های مجازی و در دسترس بودن آن برای همه بهتر است، مدرسین گرامی در یکی از این رسانه های اجتماعی، گروهی تشکیل داده و از این طریق مباحث درسی، جزوه ها و... را با دانش آموزان به اشتراک بگذارد. علاوه بر این مدرس برای به چالش کشیدن دانش آموزان می تواند تست هوش، معما، نظرسنجی و ... بگذارید.

یکی دیگر از مزایای این روش تعامل دانش آموزان و مدرس در خارج از کلاس درس است.

جمع بندی

در این مطلب از وبلاگ ماراد در ارتباط با روش های تدریس خلاق و تاثیر آن بر یادگیری بهتر دانش آموزان صحبت کردیم و دانستیم که امروزه آموزش و تدریس کردن به روش های گذشته منسوخ شده و تاثیر مثبتی در یادگیری مطالب برای دانش آموزان ندارد.

 

دیدگاه شما

مقالات مشابه