ماراد مرکز آموزش از راه دور

حذفیات دروس عمومی در کنکور 1402

593 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه
حذفیات دروس عمومی در کنکور 1402

همان طور که می دانید برای ورود به دانشگاه پس از گرفتن مدرک دیپلم خود باید آزمونی به اسم کنکور را پشت سر بگذارید. این آزمون هر ساله در پنج رشته ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان و هنر برگزار می‌شود و داوطلبان برای موفقیت در این آزمون می بایست با هم به رقابت بپردازند. تا سال 1401 آزمون کنکور در دو بخش اصلی دروس عمومی و تخصصی برگزار می‌شد و دانش آموزان بر اساس کسب درصد و ترازی که به دست آورده اند رتبه بندی می شوند و بعد از انتخاب رشته در دانشگاه و رشته مورد نظر خود قبول می شوند اما برخی از افراد نیز در این آزمون موفق نمی شوند و یا در دانشگاه های غیر دولتی مشغول به تحصیل می شوند و یا مجدد برای کنکور سال بعد تلاش می کنند. اما جدیدا سازمان سنجش اعلام کرده است که دروس عمومی از کنکور حذف می شود. در ادامه در مورد حذفیات دروس عمومی در کنکور 1402 با شما صحبت می کنیم.

 

 

حذف دروس عمومی در کنکور 1402

 

 

حذفیات کنکور 1402

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با توافق سازمان سنجش اعلام کرد که تمام دروس عمومی از کنکور 1402 حذف می شود این طرح با هدف تمرکز بیشتر بر روی دروس تخصصی برگزار شده است. یکی دیگر ازدلایل این طرح برای جلوگیری از این مسئله بود که بسیاری از افراد درس های عمومی را به شکل کنکوری و مهارتی آموزش می دادند. حال با حذف دروس عمومی تاثیر آن به شکل کیفی و تشریحی حساب می شود. علاوه بر حذف دروس عمومی یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور 1402 اعمال می شود ضریب کنکور است به این صورت که در مدت دو سال ضریب کنکور 40 درصد و ضریب امتحانات نهایی به 60 درصد می رسد.

کنکور 1402 به صورت دو مرحله ای برگزار می شود؟

برگزاری کنکور 1402 اولین کنکوری است که به صورت دو مرحله ای  برای گروه های نظری (ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و انسانی) و هنر و زبان برگزار می شود. این به این معنا است که در سال 1402 برای درس های تخصصی دو بار در سال برگزار می شود. علت تصویب شدن این مصوبه به علت کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان است.

بودجه بندی کنکور چیست و دانستن آن چه فایده ای دارد؟

بودجه بندی کنکور به این معنا است که تعداد سوالاتی که از هر مبحث در کنکور می آید در اختیار شرکت کنندگان در کنکور قرار می دهند. دانستن بودجه بندی کنکور به داوطلبان کمک می کند که یا توجه به این بودجه بندی برای کنکور 1402 برنامه ریزی هدفمند و کامل را برای خود ایجاد کنند.

 

 

بودجه بندی کنکور 1402

 

 

بودجه بندی کنکور ریاضی 1402

درس های تخصصی رشته ریاضی و فیزیک شامل دروس ریاضی، فیزیک و شیمی است که دقیقا به همین ترتیب در دفترچه وجود دارد.

از درس ریاضی در کنکور ریاضی 55 سوال مطرح می شود که زمان پاسخگویی به این سوالات 85 دقیقه است.

بودجه بندی هندسه دهم ریاضی

از هندسه دهم ریاضی 8 سوال طرح می شود که 1 سوال از قسمت ترسیم هندسی، 2 سوال از بخش دایره ها، 1 سوال از روابط طولی، 2 سوال از مساحت و کاربرد چندضلعی ها، 1 سوال از چند ضلعی ها و 1 سوال از تجسم فضایی طرح می شود.

بودجه بندی هندسه یازدهم ریاضی

از هندسه یازدهم ریاضی سه سوال مطرح می شود که 1 سوال از بخش رابطه طولی در دایره ها، 1 سوال از بخش چند ضلعی های عاملی و 1 سوال از قضیه ی نیمسازها است.

بودجه بندی هندسه دوازدهم ریاضی

از هندسه دوازدهم ریاضی 7 سوال طرح می شود که 2 سوال مربوط به بخش ماتریس ها، 1 سوال معادله دترمینان، 2 سوال از دایره ها و 2 سوال از بخش بیضی و سهمی طرح می شود.

بودجه بندی گسسته دوازدهم کنکور ریاضی

از گسسته دوازدهم ریاضی 12 سوال طرح می شود که 5 سوال از قسمت بخش پذیری اعداد، 1 سوال ترکیبی از کل فصل، 3 سوال از قسمت گراف و 3 سوال از ترکیبات و جایگشت با تکرار طرح می شود.

بودجه بندی حسابان یازدهم کنکور ریاضی

از حسابان یازدهم ریاضی 8 سوال طرح می شود که از  هر کدام از فصل های مجموعه جملات دنباله های حسابی و هندسی، مساحت تابع، نمودار تابع، اعمال روی توابع، کاربرد لگاریتم، نسبت مثلثاتی، پیوستگی، مثلثات و جبر و معادله یک سوال طرح می گردد.

بودجه بندی حسابان دوازدهم کنکور ریاضی

از حسابان دوازدهم ریاضی 7 سوال طرح می شود. که از هر کدام از فصل های تقسیم و بخش‌پذیری، معادلات مثلثاتی، حدهای نامتناهی در بی نهایت، کاربرد آهنگ متوسط و تغییرات، خط مماس بر یک منحنی، سه ترکیبی با تابع و مجانب‌ها، چهار ترکیبی با مثلثات و مشتق، یک سوال طرح می‌گردد.

 

 

کنکور ریاضی 1402

 

 

بودجه بندی آمار و احتمال کنکور ریاضی

از درس آمار و احتمال ریاضی 8 سوال طرح می‌شود که از قسمت ضرب دکارتی 1 سوال، جبر و مجموعه‌ها 2 سوال، از قسمت ترکیب گزاره ها 1 سوال، از بخش مسئله احتمال 2 سوال، از بخش احتمال شرطی 1 سوال، و از قسمت معیارهای گرایش به مرکز یا میانگین 1 سوال طرح می‌شود.

بودجه بندی فیزیک کنکور ریاضی

از درس فیزیک در کنکور ریاضی و فیزیک 45 سوال طرح می‌شود که زمان پاسخ دادن آن 55 دقیقه است.

از درس فیزیک پایه دهم 12 سوال از فصل های ویژگی‌های فیزیکی مواد، کار، توان، انرژی، دما و گرما و ترمودینامیک طرح می شود.

از فیزیک پایه یازدهم 13 سوال از فصل‌های الکتریسیته ساکن، خازن، جریان و مدار، مغناطیس و القا طرح می شود.

از فیزیک پایه دوازدهم 20 سوال از فصل های حرکت بر خط راست، دینامیک و حرکت دایره‌ای، نوسان و موج، بر هم کنش‌های موج، آشنایی با فیزیک اتمی و آشنایی با فیزیک هسته ای طرح می شود.

بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی

از درس شیمی در کنکور 1402 ریاض و فیزیک 35 سوال از فصل های کیهان زادگاه الفبای هستی، ردپای گاز در زندگی، آب آهنگ زندگی، قدر هدایای زمین را بدانیم، در پی غذای سالم، پوشاک نیازی پایان ناپذیر، مولکول ها در خدمت تندرستی، آسایش و رفاه در سایه شیمی، شیمی جلوه ای از هنر و شیمی ، یمی راهی به سوی آینده ای روشن تر طرح می گردد.

بودجه بندی کنکور انسانی

درس های تخصصی رشته انسانی شامل دروس ادبیات، ریاضی، اقتصاد، منطق و فلسفه، علوم و فنون، عربی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا و روانشناسی است.

 

 

بودجه بندی دروس اختصاصی علوم انسانی

 

 

  1. از درس ادبیات در کنکور انسانی 1402، سی سوال از مباحث تاریخ و ادبیات سبک شناسی، عروض، قافیه، ترکیبی قافیه و عروض، آرایه ادبی، قرابت معنایی طرح می گردد.
  2. از درس ریاضی در کنکور انسانی 1402، بیست سوال از ریاضی دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود.
  3. از درس تاریخ در کنکور علوم انسانی 1402، پازده سوال از تاریخ دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می گردد.
  4. از درس عربی در کنکور علوم انسانی 1402، بیست سوال از مباحث قواعد، ترجمه، تحلیل صرفی، ضبط حرکات و مفهوم از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می گردد.
  5. از درس روانشناسی در کنکور 1402 ، بیست سوال از مباحث روانشناسی، تعریف و روش مطالعه، روانشناسی رشد، احساس، توجه و ادارک، تفکر (1)، تفکر(2)، انگیزه و نگرش، رروانشناسی سلامت طرح می گردد.
  6. از درس منطق در کنکور علوم انسانی 10 سوال از مباحث منطق ترازوی اندیشه، لفظ و معنا، مفهوم و مصداق، انواع و شرایط تعریف، اقسام استدلال و کاربردهای آن، قضیه حملی، احکام قضایا، نگاهی به تاریخچه معرفت و قضیه شرطی و قیاس استثنایی طرح می گردد.
  7. از درس علوم اجتماعی کنکور علوم انسانی 13 سوال از مباحث هویت فردی و اجتماعی، تحولات هویتی جهان اجتماعی، هویت ایرانی، فرهنگ معاصر غرب و نظام نوین جهانی، چالش های جهانی، بیداری اسلامی و جهان دید و ذخیره دانشی سوال طرح می گردد.
  8. از درس جغرافیا در کنکور انسانی 15 سوال از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود.
  9. از درس اقتصاد در کنکور انسانی 15 سوال از مباحث تولید، بازار، آشنایی با شاخص اقتصادی، پول و بانک، فقر و توزیع درآمد، اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران سوال طرح می گردد.

بودجه بندی درس های اختصاصی کنکور تجربی 1402

درس های تخصصی رشته علوم تجربی شامل دروس ریاضی، زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک و شیمی است .

 

 

بودجه بندی دروس اختصاصی کنکور تجربی 1402

 

 

  1. از درس زمین شناسی 25 سوال طرح می‌شود که از پایه های یازدهم و دوازدهم این سوالات طرح می گردد.
  2. از درس ریاضی در کنکور علوم تجربی 30 سوال طرح می شود که از مباحث الگو و دنباله، معادله و نامعادله، هندسه، تابع، مثلثات، توابع نمایی و لگاریتمی، حدو پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق، شمارش بدون شمردن، احتمال و آمار طرح می شود.
  3. از درس زیست شناسی در کنکور علوم تجربی 50 سوال از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود.
  4. از درس فیزیک در کنکور تجربی 30 سوال از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می گردد.
  5. از درس شیمی در کنکور تجربی 35 سوال از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ ماراد در مورد تغییرات و حذفیات دروس عمومی در کنکور 1402 با شما صحبت کردیم. و دانستیم که این طرح با هدف تمرکز دانش آموزان بر روی دروس تخصصی و کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان برگزار می‌شود.

دیدگاه شما

مقالات مشابه