چطور شغل مورد علاقه‌ام رو پیدا کنم؟

151 روز پیش

حمید نارویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه
چطور شغل مورد علاقه‌ام رو پیدا کنم؟

در دنیای امروزی برخلاف گذشته، دستیابی به شغل مورد علاقه‌، به یکی از دغدغه‌های بشر تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که در صورت حل شدنش، شاغل بودن را به یکی از به یاد ماندنی‌ترین صفات تبدیل میکند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل ساختن شغل ایده‌آلتان آشنا کنیم.

طراحی مسیر شغلی

طراحی مسیر شغلی چیست ؟

به مجموعه‌ فرآیندهایی که شغل افراد را براساس استعداد و توانمندی‌هایشان و با توجه به نیاز بازار کار طراحی میکند، طراحی مسیر شغلی می‌گویند.

✅ خودشناسی

 

اولین قدم در طراحی مسیر شغلی، شناخت خودمان است؛ با شناخت بیشتر خودمان، شغل متناسب با شخصیت‌مان را خواهیم یافت.

⦿ شخصیت شناسی

در قدم اول ابتدا باید با روحیات درونی و بیرونی خود، بیشتر آشنا شوید؛ برای اینکار میتوانید از تست‌های معتبری همچون MBTI ، HALAND ،DISK و ... استفاده کنید. ( دریافت تست رایگان خودشناسی )

خودشناسی

 

⦿ استعدادیابی

مرحله بعد، نوبت آشنایی با استعدادهایمان است. بر خلاف باور عموم جامعه، استعداد، هوش و توانمنمدی سه مقوله جدا از هم هستند که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

 

 

سنجش استعداد

استعداد چیست ؟ استعداد یعنی من بطور ذاتی در انجام یک کار خاص، نسبت به سایر افراد، توانایی بیشتری برای انجام آن دارم. همه ما انسان‌ها دارای 12 استعداد هستیم ولی چند استعداد در وجودمان غالب است و باید با آنها آشنا شویم. پیشنهاد ما برای شناخت استعدادهایتان، استفاده از تست استعدادیابی کلیفتون می‌باشد.

سنجش هوش

همه‌‌‌ی ما با واژه هوش آشنا هستیم؛ هوش یک ویژگی ذاتی و انتسابی است اما همه‌ی ما دارای چند هوش غالب می‌باشیم که شناخت و استفاده از آن‌ها سبب رشد و پیشرفت‌مان خواهد شد. برای شناخت هوش‌های غالب خود می‌توانید از تست معتبر هوش گاردنر استفاده نمایید.

بررسی توانمندی‌ها

بر خلاف دو ویژگی قبلی، این ویژگی کاملا اکتسابی است؛ یعنی شما می‌توانید با آموزش درست و تمرین و تکرار مداوم، مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان را افزایش دهید. اگر بدنبال شناخت بیشتر توانمندی‌هایتان هستید، تست مهارت‌سنجی کلیفتون یاریتان خواهد کرد.

برای دستیابی به تست‌های رایگان خودشناسی و استعدادسنجی، میتوانید به سایت زیر مراجعه نمایید:

تست رایگان استعدادیابی

استعدادیابی

⦿ اهداف

در این مرحله باید هدف خود از شغل مدنظرتان را برای خودتان شفاف کنید؛ معمولا افراد براساس موارد زیر هدف خود از یافتن شغل ایده‌آل را بیان میکنند:

  • افزایش رضایت شغلی
  • درآمدزایی بیشتر و استقلال مالی
  • پیشرفت قابل توجه شغلی
  • انجام رسالت شخصی و افزایش تاثیرگذاری مثبت بر جامعه
  • کاهش فرسودگی کاری

توجه: تست‌های استعدادیابی فقط 10 از درصد علایق و استعدادهایتان را نمایان خواهد کرد و برای شناخت بیشتر خودتان و آشنایی با استعدادهایتان، باید بصورت عملی، هدفمند و کوتاه مدت، مشاغل و کارهای مختلف را تجربه کنید تا به شناخت کاملی از خودتان برسید زیرا بسیاری از تست‌های خودشناسی، دقیق و جامع نیستند؛ البته استفاده از تست‌های خودشناسی الزامی است و شما را در جهت انتخاب صحیح مشاغل احتمالی‌تان، راهنمایی خواهند کرد ولی به تنهایی کافی نیستند.

✅ تحلیل بازار

پس از مرحله خودشناسی، اکنون نوبت به تحلیل نیازهای بازار می‌رسد.

بازار مشاغل

◀️ نیاز بازار

شما باید در ابتدا به سراغ مشاغلی بروید که علاوه بر هم راستا بودن با استعدادهایتان، نیاز بازار را نیز تامین می‌کنند زیرا بسیاری از مشاغل به علت نیاز کم جامعه به آنها، به مرور زمان از بازار حذف خواهند شد. پس بررسی و انتخاب درست مشاغل، حائز اهمیت است.

◀️ مشاغل آینده

علاوه بر بررسی مشاغل موجود، شناخت مشاغل آینده و تحلیل فرصت‌هایی که در آینده بوجود خواهند آمد، حیاتی است؛ به عنوان مثال، هوش مصنوعی که در گذشته گاهی اوقات اسمش را می‌شنیدیم، امروزه جایگاه خاصی در بین مشاغل مختلف پیدا کرده است و بعضا به علت برتری‌اش نسبت به نیروی انسانی، جایگزین خیلی از مشاغل شده است؛ یا ظهور تاکسی‌های اینترنتی که جایگزین روش‌های سنتی حمل و نقل شدند و حجم زیادی از بازار را نصیب خود کرده‌اند و مثالهایی از این دست؛ با توجه به توضیحات فوق، اگر بتوانیم مشاغل نوظهور آینده را هم در گوشه ذهنمان کنار بگذاریم و به آن‌ها نیز بندیشیم، شانس زیادی برای موفقیت در زمینه شغلی خواهیم داشت.

◀️ شغل ایده‌آل

با توجه به میزان پایین رضایت شغلی و میزان بالای فرسودگی کاری، اهمیت خودشناسی، استعدادیابی و شناخت کامل مشاغل بازار، بیش از پیش است و اگر به دنبال شغلی هستید که با اشتیاق فراوان، آن را سالیان سال انجام دهید، باید هر چه سریعتر مسیر شغلیتان را طراحی کنید تا هدفمند جلو بروید و احتمال موفقیتان افزایش یابد که یافتن شغل ایده‌آل از نقطه اشتراک سه بخش نیاز بارار کار، علایق و استعدادهایتان حاصل خواهد شد. 

شغل مورد علاقه

دیدگاه شما

مقالات مشابه