نکات کلیدی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان

83 روز پیش

حمید نارویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 7 دقیقه
نکات کلیدی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان

عزیزان نهمی، دوست داشتنیهای ششمی، سلام قراره توی این مقاله نکاتی رو بهتون بگم که به صورت معجزه آسایی کمکتون می‌کنه.  مطالبی که در ادامه می‌خونین با تمام چیزهایی که تا حالا دیدین یا شنیدین یه تفاوت اساسی داره.  قرار نیست شعار بدیم در واقع کارهایی رو انجام میدیم که بدون خستگی و زحمت زیاد راه میانبر قبولی رو برامون ممکن می‌کنه. 

اگه عبارت راه‌های موفقیت در تیزهوشان رو سرچ کنین، بلافاصله صدها مقاله در اختیارتون قرار می‌گیره که اکثراً از یه الگوی مشترک استفاده کردند.  در واقع راه‌های پیشنهادی، بیشتر جنبه ایده آل داره. وقتی دقت کنید متوجه می‌شین، مخاطب جملات یه کودک یا نوجوان نیست بلکه یه بزرگسال مخاطب جملاته. عبارت‌هایی مثل نقشه برداری ذهنی، مطالعه موثر و.... که شما درک صحیحی از اونا ندارین. پس بریم و نکات کلیدی و طلایی موفقیت برای کودکان و نوجوان در آزمون تیزهوشان رو یکی یکی بررسی کنیم.

موفقیت در آزمون تیزهوشان

برنامه‌ریزی

اولین گام برای رسیدن به موفقیت برنامه‌ریزی هست.  توجه داشته باشین برنامه‌ریزی هر آدم با آدم دیگه فرق می‌کنه.  ممکنه شما بخواین روزی ۴ ساعت مطالعه و تمرین داشته باشین و در مقابل دوستتون بخواد روزی یک ساعت مطالعه کنه.  نکته مهم اینه که گاهی ما برنامه‌ریزی انجام می‌دیم و بعد از چند روز متوجه می‌شیم برنامه‌ریزیمون نیاز به تغییر داره و یه چیزهایی باید کم یا زیاد بشه.  البته که این خیلی هم عالی هست.

عزیزای من یادتون باشه برنامه‌ای که ابتدای کار مشخص می‌کنیم قطعاً نیاز به تغییرات داره چون هرچه جلوتر میریم حرفه‌ای‌تر می‌شیم و مطالب جدیدی رو کشف می‌کنیم یادتون باشه برنامه ریزی رو خودتون انجام بدین به هیچ وجه از پدر و مادر یا دیگران نخواین که براتون برنامه تنظیم کنند مگر اینکه اون فرد:

1- یه آدم کارآزموده و حرفه‌ای باشه مثل: مشاور. 

2- به تمام شرایط شما آگاهی داشته باشه و بدونه چه مفاهیمی رو خوب یاد دارین و در چه زمینه‌هایی نیاز به تمرین دارین ضمن اینکه از میزان اشتیاق و علاقه‌تون برای همکاری و انجام تمرینات اطلاع کافی داشته باشه

3- خودتون اون آدم رو باور داشته باشیم و مشتاقانه برنامه‌هاشو اجرا کنید عزیزان دلم برنامه‌ریزی نیاز به اطلاعات داره اینکه چه کتابی خوبه کدوم مفاهیم توی آزمون بیشتر میاد یا چه کلاسی برای یادگیری مناسب‌تره یادتون باشه با گذر زمان برنامه‌ریزی هم نیاز به تغییر داره.  چرا که در طول اجرا متوجه نقاط ضعف و قوت، همچنین محدودیت‌های اجرای برنامه خواهیم شد.

 

اگه دنبال مشاوره قبولی آزمون تیزهوشان میگردی، همین حالا روی متن آبی رنگ پایین کلیک کن تا به صورت رایگان مشاوره بشی...

دریافت مشاوره رایگان قبولی در آزمون تیزهوشان 

 

 

انتخاب منابع معتبر و مناسب

وقتی صحبت از منبع مناسب برای مطالعه و یادگیری می‌شه دو مفهوم باید مد نظر قرار بگیره اول منابع چاپی که غالباً کتاب‌ها و جزوه‌ها هستند و دوم منابع آموزشی که شامل: کلاسها ، فیلم‌ها و..... میشن.  از اونجا که هزینه تهیه کتاب، با توجه به حجم زیاد مطالب، بالا هست لازمه به چند نکته مهم توجه داشته باشیم. 

اول اینکه حتماً از یک استاد یا شخص کارآزموده بخواین که تعدادی کتاب مناسب معرفی کنه.  بله مناسب شما، توجه داشته باشین، بعضی از کتاب‌ها مطالب بسیار خوبی دارن اما به جهت پیچیدگی و دشواری سطح سوالات برای همه دانش آموزان، این دسته از کتاب‌ها توصیه نمی‌شن.

 عزیزای من یادتون باشه پیشنهادات همکلاسی‌ها، بستگان، پذیرفته شدگان سال‌های گذشته، مرجع معتبری برای تهیه کتاب نیست. سعی کنیم از یه معلم یا استاد کارآزموده این حوزه، که شناخت درستی از شما و مطالب چاپی داره، بخواین کتابی مناسب شما معرفی کنه.  من هم بر حسب وظیفه سعی می‌کنم کلیات تهیه کتاب رو توی این فرصت کم خدمتتون بیان کنم. 

 

نکته اول اینکه، برای شروع کتاب‌هایی رو تهیه کنین که چندین نوبت تجدید چاپ شدند و تیراژ بالایی هم دارن، مثل : کتاب هوش کمپلکس.  یادتون باشه با توجه به تغییر رویکرد در طراحی سوالات تیزهوشان طی چند سال گذشته، کتاب‌هایی که چاپ اولشون مربوط به ۴ یا ۵ سال قبل هست به تنهایی نمی‌تونن مشکل شما رو حل کنن، اما برای شروع خیلی خوبن. 

 

نکته دوم اینکه در یک حوزه مثل هوش غیر کلامی، از هر نویسنده فقط یک کتاب تهیه کنید چون معمولاً نگاه یه نویسنده در همه کتاب‌هایش تقریباً به یک صورت است به عنوان مثال : آقای مسعود بیگدلی کتاب‌های اسمارتیز، نیترو، ۲۰ آزمون استعداد تحلیلی، جامپینگ و تستونامی رو نوشتن.  این کتاب‌ها از نظر ماهیت تقریباً همه مشابه هم هستن.  کافیه جدیدترین کتاب این نویسنده رو داشته باشیم و اگر قصد تهیه کتاب دیگه‌ای رو دارین از یه نویسنده دیگه کتاب تهیه کنین. 

 

دو پیشنهاد خیلی عالی براتون دارم: 

اول اینکه می‌تونین به جای تهیه نسخه‌های چاپی کتاب‌ها با قیمت خیلی بالا یکی دو تا کتاب به صورت پی دی اف تهیه کنین که قیمت بسیار مناسبی هم دارن.  این کتاب‌ها رو می‌شه از نرم‌افزارهای کتابراه ، طاقچه ، فیدیبو و.... تهیه کرد.

پیشنهاد دوم از اولی هم بهتره.  توصیه من اینه که پاسخ سوالات و تست‌ها رو توی کتاب علامت نزنیم با این کار میشه یه کتاب رو بارها و بارها پاسخ داد، یا حتی می‌شه کتابمون رو با کتاب دوستمون برای مدتی عوض کنیم.  اینجوری می‌تونیم چندین کتاب رو بدون پرداخت هزینه مطالعه و مورد تمرین قرار بدیم کافیه یه پاسخ برگ درست کنیم یا از فروشگاه‌ها لوازم التحریر دفترچه پاسخ برگ تهیه کنیم.

 

تکرار و تمرین

بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که برنامه‌ریزی شامل آموختن و تمرین آموخته‌هاست اما من تکرار آموزش و تمرین مفهومی رو بسیار مهم‌تر از آموختن و یادگیری می‌دونم. یادگیری معمولاً توی کلاس درس و با کمک گروه همسالان و نهایتاً در نتیجه مطالعه و تحقیق اتفاق می‌افته. یک مفهوم رو بعد از اینکه شما یاد گرفتین تازه شروع کار هست چرا که آموخته‌ها در ابتدا بسیار سطحی هستند و به سرعت از ذهن پاک می‌شن. 

 

برای اینکه مطالب فرا گرفته شده از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت منتقل بشه، شما نیاز به تکرار و تمرین دارین.  توی پایه‌های اولیه دبستان معمولاً انجام این تکرار و تمرین بر عهده معلم هست. معلم کلاس یه مفهوم یا مطلب جدید رو بارها و بارها در موقعیت‌های مختلف بیان می‌کنه تا جایی که همه بچه‌ها مطلب رو به حافظه دراز مدت انتقال میدن و این مطالب هرگز از خاطرشون محو نمی‌شه اما از اونجا که مطالب تیزهوشان جدای از مطالب و مفاهیم کتاب‌های درسی مدارس است، وظیفه تکرار و تمرین بر عهده شما عزیزان هست و لازمه مطالبی رو که یاد گرفتین در فاصله‌های زمانی متفاوت بارها و بارها یادآوری کنین به عنوان مثال : وقتی که تکنیک‌های جمع کردن گسترده مکعب رو یاد گرفتین لازمه با انجام تمرین‌هایی این تکنیک‌ها رو بارها به کار ببندین تا هم سرعتتون بیشتر بشه و هم اینکه به حافظه دراز مدت منتقل بشه.  توصیه روانشناس‌ها اینه که مفهوم فرا گرفته رو یه روز بعد از یادگیری اولیه تمرین کنین .  حالا یه روز صبر می‌کنین و روز بعد یادآوری مجدد.

 

موفقیت در آزمون تیزهوشان

مرحله بعدی لازمه ۴ روز بعد مفاهیم یه بار دیگه تمرین و یادآوری بشه.  این عمل تکرار و تمرین ۸ روز بعد، ۱۶ روز بعد و حدود یک ماه بعد می‌بایست یادآوری بشن.  یعنی در عمل شما برای اینکه مطلبی رو برای همیشه فرا بگیرین می‌بایست بعد از یادگیری اولیه ۶ بار مطلب مرور بشه که این کار حدوداً دو ماه زمان می‌بره. 

به طور خلاصه لازمه بدونین که هر مطلبی رو که یاد گرفتیم باید حدود ۶ بار در مدت دو ماه آینده مرور کنیم.

پیشنهاد من اینه که اگر فیلمی تهیه کردین یا جایی کلاس مجازی شرکت کردین، حتماً علاوه بر تمرینات خود فیلم آموزش مفهوم و تکنیک رو هم باید حدود ۶ بار مجدد ببینین.

یک نکته جالب اینجاست که شاید دیده باشین بچه‌هایی رو که اصلاً تکرار و تمرین ندارند و همیشه مشغول ورزش و بازی و کارهای جنبی هستن اما توی کلاس درس از همه بچه‌ها بهتر عمل می‌کنن، چه بسا خود شما هم یکی از همین دانش آموزها باشین که بدون مطالعه و تلاش بیش از حد همیشه آماده پاسخ دهی و بازگویی تکنیک‌ها هستین. 

سوال اینجاست آیا این عزیزان ابر انسان هستن؟

آیا این گروه از دانش آموزان از نظر هوشی برتر از گروه همسال هستن ؟

پاسخ خیلی سادست؛ معمولاً این گروه از فراگیران، ذهنی مرورگر دارن.  به این معنی که در همه حالی مشغول بررسی آموخته‌ها هستن، گاهاً این گروه از دانش‌آموزان آموخته‌ها رو با والدین یا دوستان درمیون میزارن و ضمن توضیح مطلب برای دیگران عمل بازآموزی و تکرار یادگیری رو انجام میدن، در واقع همیشه در حال یادآوری و تکرار و تمرین آموخته‌ها هستن. 

ممکنه بگین کاش می‌شد همه بچه‌ها این مدل تکرار و تمرین آموخته‌ها رو یاد می‌گرفتن.  جای نگرانی نیست در واقع این کار مثل دوچرخه سواری یا خوشنویسی یه مهارت محسوب می‌شه و مطابق همه مهارت‌ها با صرف وقت و انجام تمرین با دقت، به راحتی قابل فراگیری هستند. 

برای فراگیری این مهارت لازمه بعد از هر جلسه مطالب مهم و کلیدی جایی نوشته بشه، تا در صورت نیاز بتونیم مجدد اون‌ها رو بازخوانی کنیم.  لازمه جاهای پر بازدید خانه مثل روی درب اتاق، روی آینه، روی صفحه لپ تاپ و دیوار جلوی میزمان، کاغذهایی را بچسبانیم که روی آنها این جمله نوشته شده: امروز چی یاد گرفتم هر بار که این کاغذ رو دیدین باید همه مطالب مهم و کلیدی اون روز رو به یاد بیاریم اگر چیزی از قلم افتاد بلافاصله با استفاده از برگه یادداشت شده مجدد فرا می‌گیریم. 

بعد از چند روز بدون دیدن برگه‌ها با قرار گرفتن در موقعیت‌های قبلی به صورت ناخواسته به مرور آموخته‌ها می‌پردازیم و کم کم یاد می‌گیریم که نه تنها آموخته‌های امروز رو به یاد بیاریم، بلکه آموخته‌های روزهای قبل رو هم یادآوری کنیم. با استفاده از این مهارت به سادگی می‌توان مفاهیم یادگیری شده رو به خاطر آورد.

اما شما باید بتونین علاوه بر یادآوری مطالب قبلی کاربرد این آموخته‌ها رو هم یاد بگیرین برای این کار لازمه بعد از هر جلسه تعدادی سوال حل کنین.  همونطور که قبلاً هم گفتم پاسخ سوالات رو توی پاسخ برگ علامت بزنیم و برای اطمینان از انجام صحیح تمرینات پاسخ تشریحی همه سوالات، هم سوالاتی که درست پاسخ دادیم و هم پاسخ‌های نادرست رو با پاسخنامه سوالات، با دقت زیاد بررسی کنیم.

یادتون باشه پاسخنامه می‌تونه به اندازه کلاس آموزشی مهم باشه چرا که بسیاری از راه حل‌های جدید و میانبر رو میشه با استفاده از پاسخنامه تشریحی یاد گرفت. 

خیلی از بچه‌های عزیزم فقط پاسخ‌های نادرست رو بررسی می‌کنن در صورتی که بعضی از پاسخ‌های درست به صورت تصادفی یا با منطق نادرست به دست میان و در صورت تکرار همین سوال ممکنه این بار نتونیم پاسخ صحیح رو پیدا کنیم.  بنابراین راه حل علمی و منطقی بررسی دقیق تک تک سوالات آزمون هست.

 

تعیین منابع مورد نیاز آزمون

قطعاً اطلاع دارین که سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم در قالب دو دفترچه انجام می‌شه که هر دو دفترچه به سوالات هوش و خلاقیت اختصاص داره. 

دفترچه اول شامل ۶۰ سوال میشه که به ۴ حوزه هوش کلامی، هوش غیر کلامی، هوش منطق و ریاضی و سوالات خلاقیت می‌پردازه.  سوالات دفترچه اول نسبت به دفترچه دوم اندکی دشوارترن و طبیعتاً زمان بیشتری هم دارن. 

این سوالات ضریب ۳ دارن و هر سوال ۷۵ ثانیه زمان پاسخ‌دهی داره اما سوالات دفترچه دوم آزمون تیزهوشان ششم به هفتم به سوالات دقت و سرعت اختصاص پیدا می‌کنه؛ زمان هر سوال ۲۵ ثانیه است این سوالات بسیار ساده هستن و ضریب یک دارن.

عزیزای کلاس نهمی برای آزمون ورودی تیزهوشان نهم به دهم دو دفترچه در اختیارتون قرار می‌گیره دفترچه اول سوالات تحصیلی هست که در واقع از کتاب‌های درسی طرح می‌شه و تعداد این سوالات ۷۵ تاست که شامل درس‌های ۱- قرآن و معارف اسلامی ، ۱۰ سوال ۲- زبان و ادبیات فارسی ، ۱۵ سوال ۳ - مطالعات اجتماعی ، ۱۰ سوال ۴ – عربی ، ۱۰ سوال ۵ - علوم تجربی ، ۱۵ سوال ۶ – ریاضی ، ۱۵ سوال . ضریب سوالات دروس مختلف با توجه به رشته تحصیلی متفاوت هست.

زمان پاسخ دهی به سوالات دفترچه اول ۷۵ دقیقه یعنی هر سوال یک دقیقه و دفترچه دوم آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل ۵۰ سوال هوش و خلاقیت هست که زمان پاسخ دهی هر یک از این سوالات یک دقیقه در نظر گرفته شده.

 

مدیریت زمان

عزیزای من باید یاد بگیریم که برای انجام هر کاری دو سوال مهم از خودمون بپرسیم:

۱ - چرا

و

۲ - چگونه

اگر پاسخ به این دو سوال تونست شما رو متقاعد کنه پس انجام اون کار و فعالیت لازم و کاملاً ضروری خواهد بود.

 

  سوال اول چرا مدیریت زمان نیاز داریم ؟

از اونجا که آزمون تیزهوشان یه آزمون زماندار هست، لازمه از ابتدای برنامه‌ریزی و مطالعه و تمرین به این مسئله مهم توجه ویژه داشته باشیم.  می‌دونین که نادیده گرفتن زمانبندی حین انجام آزمون می‌تونه فرصت پذیرش رو از ما بگیره چرا که در طراحی سوالات تیزهوشان تعدادی از سوالات با هدف اتلاف وقت طراحی میشن. 

دانش آموز هوشیار باید مراقب این تله‌ها باشه. چرا که این نوع از سوالات قادرن زمان زیادی رو از شما بگیرن و شما هنگام انجام آزمون متوجه گذر زمان نخواهید بود به عنوان مثال:

سوال میشه اگر اعداد متوالی ۱۱۸ تا ۱۳۸ رو با هم جمع کنیم، حاصل کدام است؟ اگر کلاس‌های خاص رفته باشین و فرمول‌های حل سریع رو بدونین کار در ۳۰ ثانیه به نتیجه می‌رسه اما اگر بخواهیم عددها رو یکی یکی زیر هم بنویسیم و جمع کنیم قطعاً در تله آزمونگر گرفتار شدیم. 

اما جالب‌تر از چرایی، توجه به مدیریت زمان چگونگی انجام اون هست. 

حتماً تا حالا روش‌های انتخاب و دسته‌بندی سوالات به گروه‌های ساده، متوسط و سخت به گوشتون خورده. 

خیلی از اساتید عزیز هم از رنگ بندی مثل : سفید، زرد و قرمز، برای دسته‌بندی سوالات استفاده می‌کنن اما من باور دارم دسته‌بندی سوالات برای آزمون‌های تحصیلی مثل دفترچه اول تیزهوشان نهم یا متقاضیان کنکور مناسبه.

سوالات درسی رو با یک نگاه متوجه میشیم که ساده هست یا متوسط یا مشکل اما سوالات هوش رو با یک نگاه نمی‌شه تعیین کنیم که در چه سطحی قرار داره. 

روش دسته‌بندی سوالات به این صورت است که هنگام حل آزمون سوالات ساده رو به سرعت حل می‌کنیم اگر دیدیم پاسخ به سوال کمی دشوار و زمان بر هست با یه علامت مثل یک دونه منفی یا یه حرف مثل میم به معنی متوسط زمان بر، اونو مشخص می‌کنیم اما حل نمی‌کنیم و به سرعت به سراغ سوال بعدی می‌ریم. 

در طول انجام آزمون ممکنه سوالی رو بخونیم و اصلاً متوجه پاسخ اون نشیم. این گروه از سوالات رو با علامت دو تا منفی یا سین به معنی سخت علامت گذاری می‌کنیم. با این روش در واقع سوالات ساده رو تا انتهای آزمون به سرعت حل می‌کنیم و پس از اون به سراغ سوالات متوسط میریم. 

اگر سوالات متوسط و ساده تمام شده باشه و هنوز زمان لازم برای حل سوال داشته باشیم، این بار به سراغ سوالات سخت که با دو علامت منفی مشخص شدن میریم. 

توجه داشته باشین سوالات هوش مثل سوالات درسی نیست یعنی با خوندن صورت سال نمی‌شه ۱۰۰ در ۱۰۰ اطمینان داشت که سوال خیلی ساده هست و قابل حله. بسیار اتفاق افتاد ظاهر سوال ساده هست اما موقع حل پاسخ مورد نظر رو توی گزینه‌ها نمی‌بینیم.  البته دانش آموزانی که با روش‌های حل سریع تکنیک‌های خاص آشنایی دارند همه سوالات رو ساده و تکراری می‌بینند و خیلی کم پیش میاد که مفهوم سوالی رو متوجه نشن.

این گروه از عزیزان معمولاً پس از لحظاتی تلاش متوجه خاص بودن بعضی از سوالات میشن توصیه میشه این گروه از سوالات رو با یک علامت مشخص کنین و دیگه ادامه ندین و بلافاصله سراغ حل سوالات بعدی بریم چه بسا صورت سوال نادرست یا چند پاسخی باشه.  در صورتی که هنوز زمان داشته باشیم، مجدد به این سوالات می‌پردازیم.

 

توصیه‌های مهم مدیریت زمان :

عزیزای من حتماً از همین امروز موقع انجام تمرین یا حل آزمون‌های شبیه ساز یه ساعت مچی دستتون باشه.  اگر ساعت ندارین از ساعت مادرتون برای انجام کار استفاده کنید یادتون باشه سر جلسه آزمون اجازه ندارین ساعت هوشمند همراه ببرین. 

پس از همین امروز تمرین با ساعت معمولی رو توی برنامه داشته باشیم.

سوال مهمی که پیش میاد اینه که چطور زمان رو محاسبه کنیم ؟

در پاسخ باید بگم عزیزان کلاس ششمی من، هر ۱۰ سوال دفترچه اول رو حدوداً باید توی ۱۲ دقیقه حل کنیم و سوالات دفترچه دوم عزیزان ششمی به این صورت هست که برای هر ۱۰ سوال حدود ۴ دقیقه زمان داریم. 

اما عزیزان نهمی همه سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم زمان یکسانی دارن به این صورت که هر سوال یک دقیقه زمان داره پس بعد از حل ۱۰ سوال زمان رو بررسی می‌کنیم.  باید ۱۰ دقیقه یا کمتر زمان گذشته باشه. 

چنانچه پس از حل ۱۰ سوال متوجه شدین که زمان بیشتری رو صرف حل این گروه از سوالات کردین، لازمه در ادامه آزمون سرعت مون رو بالا ببریم یا در صورت برخورد با سوالات پیچیده و زمانبر بیهوده زمان رو تلف نکنیم. بلافاصله علامت منفی کنار سوال می‌گذاریم و سراغ سوال بعد میریم.

 

حل سوالات سال‌های گذشته

یکی از بهترین منابع برای اطلاع از ماهیت آزمون تیزهوشان حل سوالات سال‌های گذشته هست.

با این کار با نگاه و رویکرد طراحان سوالات به صورت عملی آشنا می‌شیم و ضمن اینکه می‌تونیم میزان پیشرفت خودتون رو بررسی کنیم، قادر خواهیم بود، سوالات آزمون سال آینده رو هم پیش‌بینی کنیم اما پیشنهاد من برای حل سوالات سال‌های قبل:

از اونجا که حل سوالات سال‌های گذشته بسیار مفیده و نحوه طراحی سوالات در گذر زمان تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته، لازمه این سوالات به صورت هوشمندانه و در صورت امکان زیر نظر استاد انجام بشه من توصیه می‌کنم زمانی سراغ حل سوالات بریم، که احساس می‌کنیم یه آمادگی حداقلی به دست آوردیم. یعنی زمانی که تصور می‌کنیم حالا دیگه وقتش هست که میزان آمادگی خودم رو بسنجم، اون وقت زمان حل یکی از این آزمون‌هاست.

اما کدوم آزمون؟

توجه داشته باشیم سوالات از ۴- ۵ سال قبل تا امروز تغییرات فاحشی داشتن. 

این سوالات از سطح سوالات تکراری تعیین هوش بهر به سمت سوالات اکتشافی تعیین هوش بهر و خلاقیت تغییر جهت داشتن. اگر بخوام به صورت خیلی ساده توضیح بدم باید بگم سال‌های قبل سوالات مستقیماً و با اندکی تغییر از کتاب‌های تست هوش موجود استخراج می‌شد و دانش آموزی که نمونه سوال رو قبلاً حل کرده بود به راحتی قادر بود این سوال رو هم پاسخ بده.

اما طی دو ، سه سال گذشته با وجود اینکه مرجع انتخاب سوال همچنان کتاب‌های تست موجود هستن،  اما برای حل سوالات حداقل یه گره یا نکته جدید یا یک مورد استثنا قرار می‌گیره در واقع سوالات با شکلی نو ارائه می‌شه و دانش آموزی می‌تونه این سوالات رو حل کنه که ضمن اینکه سوالات رو جایی دیده و تمرین کرده و مسیر باز کردن گره‌های جدید رو یاد گرفته باشه در واقع دانش آموز باید قادر باشه برای حل سوال روشی رو خلق کنه.  به بیان ساده‌تر دانش آموز باید خلاقیت داشته باشه. 

حتماً می‌دونین که خلاقیت یه مهارت هست که میشه اون رو فرا گرفت و با انجام تمریناتی سطح اون رو بالا برد. 

پیشنهاد میشه عزیزان برای بالا بردن میزان خلاقیت و روش‌های اون با شرکت در دوره‌های خاص تکنیک‌ها رو از اساتید کارآزموده فرا بگیرن. 

جدول زمانبندی حل سوالات سوال‌های گذشته تیزهوشان: عزیزای من توجه داشته باشین حل آزمون‌های سال‌های گذشته بعد از مطالعه و تمرین کافی باید اتفاق بیفته.  بهترین زمان برای شروع انجام آزمون‌ها، حدود آذر ماه هست. 

به این صورت که هر ماه یکی از آزمون‌های تیزهوشان گذشته رو حل می‌کنیم.  آذر ماه آزمون ۱۳۹۸، دی ماه آزمون ۱۳۹۹، بهمن ماه آزمون ۱۴۰۰، اسفند آزمون ۱۴۰۱، فروردین آزمون ۱۴۰۲ و اردیبهشت آزمون ۱۴۰۳ . 

 خیلی از شما عزیزان دوست دارین همین امروز آزمون سال گذشته رو پاسخ بدین و میزان آمادگی خودتون رو تعیین کنین. 

یادتون باشه، قبل از فراگیری تکنیک‌ها و میانبرها اگر اقدام به حل آزمون سال‌های گذشته بکنیم، نتیجه تا حدی معلومه.   

اینکه تعداد پاسخ‌های بی‌جواب و نادرست تا حدودی زیاده. از طرفی خیلی از پاسخ‌های درست به صورت تصادفی انتخاب شدن.  در واقع با منطق نادرست به پاسخ درست رسیدیم. 

این کار دو نتیجه ناخواسته داره:

اول اینکه تا حدود زیادی اعتماد به نفسمون رو از دست میدیم و دوم اینکه بار دیگه نمی‌تونیم همین آزمون رو مجدد انجام بدیم.

 

احتمالاً خیلی از شما میگین چرا نمی‌شه یک آزمون رو چند بار پاسخ داد ؟

من میگم صد بار هم میشه این سوالات رو پاسخ بدین.  اما درصد پاسخ دهی دیگه واقعی نیست. 

از اونجا که هدف از انجام این آزمون‌ها اطلاع از میزان آمادگی هست با یه بار انجام آزمون، شما سوالات و پاسخ و نکته سوال رو قبلاً دیدین، پس در انجام آزمون مجدد شما قطعاً پاسخ صحیح رو از قبل می‌دونین به همین علت هست که من حتی توی دوره‌هام به سوالات تیزهوشان به خصوص سوالات ۲ تا ۳ سال قبل ورود نمی‌کنم و معمولاً نمونه‌هایی از اون‌ها رو حل می‌کنم. 

توجه داشته باشین اگر تصمیم گرفتیم یکی از آزمون‌های سال‌های گذشته رو حل کنین سعی کنین شرایط آزمون رو دقیقاً ایجاد کنیم. 

توی پاسخ برگ پاسخ بدیم، مدیریت زمان رو به شکل علمی و با حساسیت در نظر بگیریم.  آزمون رو بدون وقفه و تنفس انجام بدیم اجازه توقف زمان و استراحت حین انجام آزمون رو نداریم. 

خوردن، آشامیدن، گوش دادن به موسیقی و استفاده از ساعت هوشمند به منظور اعلام زمان‌های سپری شده مجاز نیست. 

بعد از انجام هر آزمون بررسی پاسخ‌ها و تحلیل سوالات آزمون بسیار مهم هست. 

حتماً پاسخ تشریحی سوالات رو مطالعه کنیم و در سوالات نادرست علت خطا و دلیل انتخاب گزینه نادرست رو پیدا کنیم، تا از تکرار اون جلوگیری بشه به نکات ریز صورت سوال توجه داشته باشین. 

قطعاً بعد از هر آزمون نکاتی کلیدی و حیاتی پیدا می‌کنیم، باید این مطالب رو جایی یادداشت کنیم تا در آزمون‌های بعدی از اون‌ها استفاده کنیم. 

عزیزای من تاکید می‌کنم نباید فقط به دنبال پاسخ سوال‌ها باشیم بلکه لازمه دقیقاً مثل یه استاد ماهر و با تجربه، علاوه بر پاسخ، به صورت سوال هم توجه داشته باشیم. 

می‌بایست هدف از طرح سوال رو پیدا کنیم نه تنها پاسخ سوال ها رو.

 

بازسازی شرایط آزمون

موفقیت در آزمون تیزهوشان

عزیزای من نکته‌ای که شاید هیچکس به اون توجه نداره بازسازی شرایط آزمون هست.

معمولاً همه عزیزان عادت دارن، زمان مشخصی از روز مثلاً عصر یا سر شب به اتاقشون برن و به همه اهل منزل تذکر جدی بدن که: حرف نزنین، فیلم نبینین و خلاصه نفس هم نکشین. من میرم سراغ حل تمرین یا انجام آزمون شبیه ساز.

در حالی که کلی تنقلات، انواع نوشیدنی‌ها رو همراه دارن یه هدست روی گوش گذاشتن و در حالی که موسیقی ملایم مورد علاقه‌شون رو می‌شنون، شروع می‌کنن به پاسخ دادن. 

خیلی از بچه‌ها دوست دارن در حالت درازکش روی زمین، در حالی که یه بالشت کوچولو زیر بغلشون گذاشتن، آزمون رو انجام بدن. 

خیلی‌های دیگه هم پشت یه میز بزرگ نشستن و در حالی که کل میز رو اشغال کردند در حال انجام آزمونن.

من یک سوال دارم آیا سر جلسه آزمون هم می‌تونین چنین شرایطی داشته باشین؟

به نظرتون میشه سر جلسه اصلی انواع مغزهای پسته، بادام، بادام هندی، فندق، چیپس و پفک رو میل کنیم ؟

اصلاً حس خوردن این تنقلات خوشمزه سر جلسه وجود داره ؟

البته که این فضای انجام آزمون با شرایط واقعی فاصله زیادی داره.

پس عزیزم، سعی کن شرایط آزمون رو دقیقاً برای خودت ایجاد کنی به عنوان مثال چون انجام آزمون روی دسته صندلی تکی هست، پس بغل میزت بشین و در حالی که یه محدوده مشخص از میزت رو اشغال کردی، به اندازه دسته صندلی تکی اجازه داری از فضای روی میز استفاده کنی.

اجازه نداریم به ساعت روی میز یا ساعت دیواری اتاق نگاه کنیم، چون سر جلسه این امکان وجود نداره. 

به جاش ساعت مچی ببند و سعی کن عادت کنی از روی ساعت مچیت زمان رو مدیریت کنی. 

خوردن تنقلات در حد چند دونه کشمش یا پسته یا هر چیز دیگه‌ای که فکر می‌کنی حواست رو جمع می‌کنه و بهره وریتو بیشتر می‌کنه، ایرادی نداره. 

اما یادمون باشه، موقع انجام آزمون اصلی ثانیه‌ها اهمیت پیدا می‌کنن.  پس نمی‌شه هر چند دقیقه از جامون بلند بشیم و دستمون رو توی جیبمون بکنیم و خوراکی در بیاریم.

 

سه نکته خیلی مهم رو همیشه موقع تمرین به یاد داشته باش :

1. اجازه نداریم موقع انجام آزمون زمان رو متوقف کنیم. درسته آزمون اصلی نیست و انجام وقفه هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنه.  اما یادمون باشه ذهنمون به این استراحت‌های کوتاه عادت می‌کنه و قطعاً موقع آزمون اصلی دچار خستگی می‌شه. 

                                                                            

2. توی شرایطی آزمون‌های آزمایشی و تمرینات رو انجام بدیم که میشه همون شرایط رو در آزمون اصلی هم تجربه کرد پس گوش دادن موسیقی یا انجام آزمون توی سکوت مطلق یا انجام آزمون به صورت دراز کشیده و به خصوص کمک گرفتن از دیگران ممنوعه. 

پیشنهاد من اینه که تمرینات مون رو توی شرایط معمولی خونه انجام بدیم. 

لازم نیست همه ساکت باشن، آهسته راه برن که حواس ما پرت نشه.  باید بدونیم که سر جلسه آزمون سکوت مطلق وجود نداره و معمولاً مراقب‌ها برای انجام امور حوزه بین بچه‌ها حرکت می‌کنن و گاهاً با شما یا سایر بچه‌هایی که نیاز به کمک دارن صحبت می‌کنن. 

خیلی از بچه‌ها عادت دارن صورت سوالو بلند بلند می‌خونن و قطعا من و شما نمی‌تونیم جلوی اون‌ها رو بگیریم. 

پس لازمه حساسیتمون رو کم کنیم یعنی الآن توی شرایطی آزمون بدیم و تمریناتمون رو حل کنیم که شرایط عادی خونه هست یعنی ممکنه صدای تلویزیون شنیده بشه و اعضای خونوادمون در حال صحبت باشند کافیه ما این صداها رو نشنویم و حساسیت نشون ندیم قطعاً در ابتدای کار دچار مشکل میشیم اما لازمه به خودمون بگیم: چون سر جلسه امتحان اصلی سکوت مطلق نیست پس من باید یاد بگیرم توی شرایط عادی تمرینات و آزمون‌هامو انجام بدم.       

                                                                                                                                                                                 

3. اینکه همیشه سعی کنیم آزمون‌ها و تمرینات رو به تنهایی انجام بدیم بعضی از عزیزان من دوست دارن یه نفر کنارشون بشینه و ادعا می‌کنن اون نفر در پاسخ دهی هیچ کمکی نمی‌کنه و فقط برای دلگرمی و قوت قلب کنارمون می‌شینه. 

از طرفی افرادی که کنار آزمون دهنده می‌شینن دو گروه هستن:

گروه اول اونایی هستن که ناخواسته با اشاره چشم انگشت و گاهاً با کلام نکات مهم رو به ما یادآوری می‌کنن. مثلاً میگن صورت سوال رو درست بخون، به اینجای شکل دقت کن، ببین طراح ازت چی خواسته.

گروه دوم کمی بدتر از گروه اول هستند این گروه اون‌هایی هستند که ما رو سرزنش می‌کنن و میگن تو سوال به این سادگی رو نفهمیدی؟ پس حواست کجاست ؟ چرا توجه نمی‌کنی ؟ و.... .  پس بهتره از خیر این همراهی بگذریم. 

پسر عزیزم، دختر گلم:

وقتی کسی قراره برای قوت قلب کنارمون بشینه که نمی‌تونه سر جلسه اصلی همراهیمون کنه، حضورش امروز چه فایده‌ای داره ؟ جز اینکه ما به بودنش عادت می‌کنیم و نبودش در آزمون اصلی به تمرکزمون لطمه می‌زنه ؟

 

بالا بردن اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس آزمون تیزهوشان

عزیزای من، داشتن نگرش مثبت درباره خودتون، مثل بمب انرژی کار می‌کنه و غیر ممکن‌ها را ممکن می‌کنه. 

لطفاً بیایم و با کمک هم شخصیتمون رو بازسازی کنیم. 

اگر تا دیروز می‌گفتیم : " من یاد نمی‌گیرم" ، بیایم و بگیم : "هنوز من به طور کامل متوجه این موضوع نشدم" یا بگیم : "هنوز آمادگی کافی برای قبولی توی آزمون رو کسب نکردم اما به زودی به یکی از قبولی‌های تیزهوشان تبدیل می‌شم ".   

عزیزای من، با توجه به رشته تحصیلی، تجربه تدریس و بخصوص تجربیات فردی که دارم با جرات میگم : " هر انسانی این قابلیت رو داره که دنیا به وجودش افتخار کنه کافیه خودمون رو باور کنیم " .

دانش آموزای زیادی داشتم که کسی باورشون نداشته، حتی خودشون. 

اما وقتی کار رو با هم شروع کردیم من حیرت زده ‌شدم.  باور نمی‌کردم یه دانش آموز خاموش و بی‌صدا به صورت انفجاری رشد کنه. 

کافیه باور کنیم که ما هم می‌تونیم. 

یادتون باشه مدل یادگیری آدم‌ها با هم فرق می‌کنه.

خیلی‌ها به اینکه ، تکنیک‌ها و فرمول‌ها، از کجا اومده، کاری ندارن و حفظش می‌کنن. و طبق الگویی که معلم یا استاد میده سوالات رو حل می‌کنن.

اما مشکل زمانی پیش میاد که دانش آموزای گروه دوم، حاضر نیستن چیزی رو که درک نکردن حفظ کنن. 

پس از معلم می‌پرسن، این فرمول از کجا اومده ؟ چرا باید این مدل حل کنیم ؟ و.... . 

در واقع ذهن این گروه از دانش آموزان یا یه مطلب رو کاملا درک می کنه یا اصلا درک نمی کنه. 

کافیه یه معلم یا یه دانش آموز از جنس تفکر خودشون کمکشون کنه.  یعنی بیاد و چرایی عملیات رو آموزش بده. 

خیلی از مواقع هم این خودباوری بدون حضور دیگران اتفاق می‌افته یعنی خود دانش آموز با مطالعه و تحقیق به درک صحیح از موضوع دست پیدا می‌کنه. 

کافیه باور کنیم که می‌تونیم جزو بهترین‌ها باشیم پس اگر چیزی رو یاد نداریم، نگیم یاد نمی‌گیریم.  چرا که اگر موضوع برامون روشن بشه قطعاً مفهوم رو خیلی خوب متوجه میشیم.

 

عزیزای من، هرگز نگین :

"من نمی‌فهمم "

خیلی پیش اومده که چیزی رو متوجه نمی‌شدیم اما با یه توضیح کوچولو، ۵ دقیقه بعد از همه بچه‌ها بهتر یاد داشتیم. 

پس به جای " نمی‌فهمم " بگیم " هنوز متوجه نشدم " به جای " یاد نمی‌گیرم " بگیم " هنوز خوبه خوب یاد نگرفتم " لطفاً خودتون رو باور کنین.

به بقیه هم کاری نداشته باشیم.

اگر تصمیم بگیریم قطعاً به نتیجه می‌رسیم .

پس بیایم و به خودمون ثابت کنیم : ما هم یکی از بهترین‌ها هستیم .

 

همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان قبولی در آزمون تیزهوشان دارید می توانید بر روی لینک آبی کلیک کنید

دیدگاه شما

مقالات مشابه