ماراد مرکز آموزش از راه دور

علت افت تحصیلی دانش آموزان

591 روز پیش

پشتیبان حقیقی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
علت افت تحصیلی دانش آموزان

دانش آموزان ممکن است بنا به دلایل و شرایط مختلفی دچار افت تحصیلی شوند.

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش بیاید که چرا برخی از دانش آموزان با وجود نمرات خوب در مدرسه و کلاس به طور ناگهانی افت تحصیلی پیدا می کنند و عملکرد قبل را ندارند و به خاطر همین مسئله به اهدافی که برای آینده برنامه ریزی کرده بودند و می خواهند دست پیدا نمی کنند.

شما با شناسایی اولیه ی نشانه های افت تحصیلی می توانید به سرعت وارد عمل شده، افت تحصیلی و علل آن را تشخیص بدهید و در صدد رفع آن بر بیایید و و همچنین می توانید دانش آموزانی را که دچار افت تحصیلی شده اند نیز به مسیر و فرآیند یاددهی و یادگیری بر گردانید.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چه عوامل و شرایطی باعث می شود دچار افت تحصیلی شوید و چگونه باید این عوامل را بشناسید و درصدد رفع آن بر بیایید.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل و نشانه های افت تحصیلی آشنا کنیم.

 

افت تحصیلی

 

 

افت تحصیلی چیست:

افت تحصیلی به معنای کاهش عملکرد یک دانشجو یا دانش آموز به لحاظ کمی (امتحانات و نمره) و کیفی (حضور در کلاس) است.

 

نشانه ها و علل مختلف افت تحصیلی:

 

افت تحصیلی نشانه های اولیه ای دارد که ممکن است فردی باشد یا ممکن است خانواده و دبیران با آن رو به رو شوند که علل مختلفی دارد که می خواهیم برای شما بیان کنیم.

 

نشانه هایی برای خانواده و دبیران:

 

انجام ناقص تکالیف: یکی از نشانه هایی که دانش آموزان در ابتدای افت تحصیلی از خودشان نشان می دهند انجام ناقص تکالیف مدرسه است.

شما ممکن است ببینید که دانش آموز سر کلاس درس آمده است و تکالیف خود را آورده ولی تکالیف ناقص است یا تکالیف خود را به صورت کامل و درست انجام نداده است.

 

انباشته شدن وظایف و تکالیف آموزشی: برای مثال در پایان هفته دانش آموز یک سری تکالیف باید انجام میداده ولی با توجه به انجام ندادن کار خاصی تمام تکالیف خود را نگه داشته و در لحظه آخر به یاد آورده و انجام داده یا برای مثالی دیگر یک دانش آموز پایه هفتم در طول ترم درس نخوانده و تمام مطالب جمع شده و در شب امتحان تازه میخواهد درس بخواند و بهترین عملکرد را داشته باشد ولی مسلماً عملکرد خوبی نمی تواند داشته باشد.

 

افزایش میزان بازخواست شدن در خانه توسط والدین و مدرسه: دانش آموز مدتی است که بازخواست می شود و میزان این بازخواست در خانه و مدرسه بالا رفته است. به طور مثال از مدرسه تماس گرفته می شود که دانش آموز مدتی است که نمراتش افت کرده است یا این دانش آموز مدتی است کلاس را شلوغ می کند یا اولیا از این موضوع شکایت دارند که دانش آموز وقتی به خانه می آید پیگیر درس های روز های آینده نیست.

 

خواب آلودگی و بی حسی در کلاس: دانش آموز در کلاس خواب آلود است و دچار نوعی بی حسی به درس و مدرسه شده است. بیشتر مواقع دوست دارد بیرون از کلاس باشد و به بهانه های مختلف کلاس درسی را ترک می کند.

 

تاخیر و غیبت زیاد: مدتی است که دانش آموز زیاد در رفتن به مدرسه تاخیر می کند و یا در کلاس درس غیبت زیادی دارد.

 

دست کشیدن از تلاش: یکی از مهم ترین دلایلی که نشان می دهد فرد دچار افت تحصیلی عمیقی شده است این است که دانش آموز به یکباره دست از تلاش کردن بر می دارد.

این دانش آموز قبلاً در امتحانات نمره خوبی کسب می کرده و تکالیف خود را به درستی انجام داده ولی در طول مدت تحصیلی خود دچار افت تحصیلی شده است و دیگر زیاد علاقه به درس خواندن ندارد.

 

عدم رغبت تحصیلی: دانش آموز اگر به زور اولیا نباشد به مدرسه نمی رود و ترک تحصیل می کند و دلیلی برای ادامه تحصیل نمی بیند.

به طور مثال می گوید این درس ها به چه درد من در آینده می خورد و اصلاً چرا من باید درس بخوانم.

 

با توجه به نشانه هایی ک بیان شد مدرسه و اولیا لازم است تا با هم درارتباط باشند و این ارتباط کمک می کند تا به سرعت نشانه های افت تحصیلی را بشناسند، به سراغ علت ها رفته و درصدد پیشگیری و رفع این مشکلات برای دانش آموز باشند.

 

علل مختلف افت تحصیلی

 

 

دلایل فردی افت تحصیلی:

دلایل فردی نیز ممکن است باعث افت تحصیلی در فرد شوند که در ادامه چند مورد از این عوامل را برای شما بیان می کنیم.

 

  • نداشتن اعتماد به نفس
  • مهارت مطالعه نادرست
  • بی انگیزگی برای ادامه تحصیل و درس خواندن
  • وضعیت روانی و جسمانی
  • نداشتن هدف برای آینده
  • مدریت زمان ضعیف برای رسیدگی مناسب به درس های خود
  • گزراندن وقت با فضای مجازی
  • روش نامناسب تدریس معلم و مربی در کلاس
  • انتخاب محیط نا مناسب برای مطالعه

 

 

افت تحصیلی دانش آموزان

 

جمع بندی:

 

در این مقاله در وبلاگ ماراد شما را با دلایل و عواملی که باعث افت تحصیلی در مدرسه و حتی در خانواده می شود آشنا کردیم و سعی کردیم به شما دانش آموزان، مربیان و خانواده های گرامی کمک کنیم تا با شناختن این عوامل به فکر پیشگیری از بروز مشکل های بیشتر باشید.

 

شما می توانید با مطالعه مقاله تکنیک های یادگیری آسان و سریع با بازدهی بالا مشکلات خود را در خواندن و یادگیری دروسی که باعث افت تحصیلی می شود حل کنید و در همه درس های خود عالی ترین نمرات را کسب کنید.

 

همچنین شما دانش آموزان با کلیک بر روی #ماراد می توانید از آموزش و دوره های آنلاین و آفلاین بسیاری از اساتید مطرح و شناخته شده در سطح کشور استفاده کنید.

 

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه شما

مقالات مشابه