ماراد مرکز آموزش از راه دور

ارزش تکلیف و آزمون در کیفیت دوره آموزشی

879 روز پیش

ترانه رحمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 3 دقیقه
ارزش تکلیف و آزمون در کیفیت دوره آموزشی

از ابتدای آموزش تا به الان، تکلیف و آزمون گرفتن بخشی از فرایند یادگیری بوده است. که تاثیرات مثبتی در روند آموزشی، دانشجویان و دانش آموزان داشته.

بعد از هر آموزش، تکلیف دادن به دانشجو باعث می‌شود که مطلبی که به آن‌ها آموزش داده شده در ذهنشان تثبیت شود علاوه بر آن تکلیف دادن به دانش آموزان و دانشجویان حس مسئولیت پذیری را به آن ها یاد می‌دهد.

 

 

آزمون گرفتن نیز اهداف خاصی را به دنبال دارد مثلا استاد ومعلم می‌توانند وضعیت یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان خود را بسنجند و از این طریق می‌ توانند بدانند که بازدهی آموزششان به چه شکل بوده.

 

 

بنابراین ارزش تکلیف و آزمون را در کیفیت یادگیری نمی‌توان نادیده گرفت.

 

با توجه به اینکه امروزه آموزش به شکل مجازی و در دوره های آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود باید شرایط در این نوع از آموزش هم همانند آموزش‌ها و کلاس‌های حضوری باشد تا سطح کیفیت آموزش به همان شیوه و یا حتی بهتر حفظ شود.

در پلتفرم ماراد که یکی از بهترین پلتفرم های آموزش مجازی است هر دو امکان تکلیف گذاشتن و آزمون گرفتن وجود دارد. (که در مقاله ی آموزش تکلیف گذاشتن در ماراد و مقاله ی آزمون گرفتن در ماراد به ‌طورتوضیح داده شده)

 

حال به توضیح چگونه تکلیف گذاشتن در دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین می‌پردازیم.

اگر دوره‌ی آموزشی شما یک دوره‌ی آفلاین است. بهتر است در این دوره ها بعد از هر آموزش یک تکلیف بگذارید و از دانش آموزانتان بخواهید در موعد مشخص شده تکلیف خود را بارگذاری کند و شما با بررسی تکالیفشان در حد یک کامنت نظر خود را راجع به آن‌ها بگویید.

این کار به دانش‌آموز کمک می‌کند از درس فاصله نگیرد و به تثبیت مطالب آموخته شده ‌بپردازد.

 

در دوره‌ی آنلاین علاوه بر گذاشتن تکلیف در سایت شما می‌توانید به صورت شفاهی یا ارائه، تکلیف بگذارید. 

آزمون گرفتن در دوره‌ی آفلاین و آنلاین

هدف از سنجش و آزمون این است که استاد و معلم بدانند که دانشجو و یا دانش‌آموزشان چه چیزی یاد گرفته اند ودر چه سطحی هستنند و بتوانند بازدهی دوره‌ی شان را ارزیابی کنند.

از آنجا که کلاس های مجازی گاهی اوقات با مشکلاتی همچون قعطی اینترنت روبرو می‌شود، به اساتید و معلمان محترم توصیه می‌شود که شیوه‌ی ارزیابی دانشجویانشان را فقط محدود به آزمون آخر دوره نکنند. و در طول تدریس با ارزشیابی های متفاوت مثل ارائه شفاهی، کوییز و آزمونک و ...به سنجش دانش‌آموزانشان بپردازند.

 

جمع بندی

همیشه در همه‌ی دوره های مختلف آموزش،  تکلیف و آزمون دو رکن اصلی وجدایی ناپذیر بوده حال آنکه آموزش به سمت مجازی شدن رفته است نباید ارزش این دو رکن اصلی را نادیده گرفت یا سطح کیفیت آن‌ها پایین بیاید.

دیدگاه شما

مقالات مشابه